idag har jag handlat...

Blä vad mycket folk det var på Birsta City idag... Har inte folk redan köpt upp alla pengarna? Prylhets de luxe... Gick ett varv uppe och nere och tittade på stressade människor, såg superstressade butiksbiträden och kände att det var verkligen inte kul att strosa runt i denna vansinneskarusell..  Förstår att människor utvecklar social fobi.
Det var skönt att jag visste vad jag ville ha. var där kanske en halvtimma. Mer orkade inte jag iallafall. Köpte en värmefilt och en TENS apparat från apoteket.
Värmefilten var jättego och TENSapparaten var super!
Lade mig ovanpå filten i sängen, satte fast TENS-elektroderna i nacken och somnade på direkten! Tur att både filten och TENSen hade timer!!!
 
Något jag stör mig mycket på är de som tycker att man ska hinna så himla mycket på en dag. Något de ofta säger är:
"Jobba 8timmar, sov 8 timmar och du har 8 timmars fritid varje dag du gör vad du vill med!"
 
ALLA som har jobbat heltid vet att det INTE är sant! Man har INTE 8 timmars fritid varje dag!
Först ska man ta sig till jobbet. Jag har ca en halvtimma enkel väg till mina jobb, dvs 1timma restid (Förut hade jag upp till en timma enkel väg). Jobbar man 8timmar så har man lagstadgad rast på 45minuter som inte räknas med i arbetstiden (dvs man är på jobbet minst 8timmar och 45minuter).
På de 6timmar som är över ska man dessutom hinna äta 3gånger + plocka fram/av, dusch 15min+. Sen ska arbetskläderna tvättas.
 
Dvs, du har kanske 3-4 timmar fritid de dagar man inte behöver städa/handla etc etc.. efter att ha varit uppe och stökat i över 12timmar i sträck så är det kanske inte så konstigt att man är trött?
Mina längsta arbetsdagar är 11timmars arbete + raster.  Vissa dagar kommer jag hem 22.30 och åker hemifrån 6.30. Då blir det mindre än 8 timmars sömn eftersom man måste äta och duscha innan jobbet. Vad händer då? Jo man måste sova igen detta på andra dagar..
Jag förstår inte hur vissa orkar jobba heltid, och ändå hinna med så mycket. Fast det är kanske dom som går in i väggen och blir psykiskt sjuka på kuppen så de inte kan jobba på flera år framöver...
 
6 timmars arbetsdag är på tapeten lite då och då. Jag tycker faktiskt det är ett bra förslag. (Självklart ska man få jobba mer om man vill det). För mig är det dyrt att jobba, jag orkar helt enkelt inte att jobba heltid och kunna laga billig mat etc etc. När jag inte jobbar heltid så hinner jag fixa matlådor, träna för att inte få värk, tillräcklig vila för att inte bli sjuk, träffa vänner osv.
 
Längtar till Januari för då kommer det lugna ner sig, och då kommer det bli vila och städning. För just nu hinns det inte riktigt med.
Allmänt | |
#1 - - Ann-Eli:

God jul och gott nytt år!

Svar: Tack, detsamma! :)
Happy

Upp