Ny säng!

Idag har jag och min partner varit och köpt en ny säng på IKEA. Efter att ha provat några blev det en mjuk sultanbotten och en bäddmadrass i naturlatex. Jag förstår mig inte på sängar riktigt. Hittar ingen miljömärkning och liknande. Skulle helst ha köpt en ekologisk, fairtrade osv säng, men var kan man hitta en sådan? I och för sig så har jag inte letat så mycket. Vi bestämde oss igår att vi skulle köpa en säng å var nöjda redan i första butiken.
Till nya sängen så blev det ett bäddset, nytt lakan och nya kuddar. Det värsta är lukten med nya sängtillbehör. Sängtextilen riktigt skriker att de är preparerade med nånting otrevligt, nästan en kladdig känsla. Nästa bäddset blir någonting giftfritt...
 
I IKEAS mathörna köpte jag två sorters glögg (jag vet inte om det är veganskt och fann inget på google), glöggerna var baserade på fruktjuice och var väldigt lika saftglögg i smaken. Kostade 19kr och tror inte att jag kommer köpa de igen!
 
Funderade lite på kola och jordgubbssnörena, jag tror de var veganska men eftersom jag stog emot godissuget då så blev det inte att jag kollade upp det, kanske senare.
 
Förutom glögg köpte jag svart tångcaviar, krusbärssylt och ekologisk pasta format som älgar.
 
(BTW, Ikeas restaurang brukar ha veganska rätter ibland)
 
Magen kurrade och vi åkte till Baguetterian på Trädgårdsgatan 39. Köpte en TexMex sallad (går även att få som baguette) så som vanligt var jättegod! Det ingår ost och cremefraiche men det kan man välja bort. Texmexen består av sojafärssås (vegansk) pasta eller bulgur, grönsaker och tortillachips. Kommer du dit vid lunchtid får du räkna med att stå i en lång kö! Och kommer du för sent så kan alla råvarorna vara slut för dagen! För att vara säker på att få sin mat i tid kan man ringa och förbeställa.
Det som är skönt här är att du kan komma "som man är" i arbetskläder då det är mycket byggfolk som kommer dit.
 
Igår när jag var på julmarknaden på Sundsvallstorget på min lunchrast så köpte jag en Bounce för 25kr, orginalpriset är 35kr.. för 42 gram! "Klumpen" var inte stor och såg inte aptitlig ut men den smakade bra!
 
 
I Sundsvallan kunde man igår läsa om Pipelines nystartade café!
Pipeline ligger på Kyrkogatan 6 och kommer att ha öppet vardagar mellan 11-18. Lättare lunchmat, både vegansk, vegetarisk och vanlig för maxpriset av 55kr. Måste gå dit någon dag!
Upp