Mina veganska skor!

Skor kan vara lite krångligt att få tag i, det finns bra skinnimitationer på bland annat din sko och liknande kedjor, men limmet kan fortfarande innehålla animalier då tillverkarna inte ens själva vet vad som är i utan bara köper det billigaste som går att få tag i.
 
Själv har jag två par från Vegetarian Shoes (garanterat helt veganska) som jag har köpt från Färg och Förändring men har hört nu att de slutat med skor, men det finns fortfarande Green Laces i Stockholm.
 
Mitt första par är ett par Para Boots i lila som jag är jättenöjd med! Har problem med plattfot mm och måste därför ha inlägg, och får plats med både inlägg, tjock strumpa och fot! (Något som inte hänt förut förutom i gummistövlar). Det höga skaftet stabiliserar fotleder som lätt vill vricka sig, kängan är väldigt stabil och lite tung, men det märker man inte av då den alltid sitter på plats. Känns säkert med stålhätta.
Har aldrig frusit i dessa skor, men under varmaste sommarmånaderna har det blivit lite för varmt.
Får ofta kommentarer om mina häftiga skor, vart de är köpta, med mera.
 
 
I våras utökade jag min garderob med ett par Ice Patrol Boots. Något jag inte ångrar!! Dessa är ett par sportigare skor. mycket lättare än parabootsen eftersom de inte har stålhätta. Lätt fodrade. Undertill har de utfällbara broddar, något jag inte har hunnit prova ännu men återkommer när snön och isen har kommit till mitt hem! Har använt dessa hemma på gården, på vandring i fjällen med mera. Enda gångern mina fötter blivit blöta var när jag råkade trampa ner i en djup vattenpöl som gick upp till knäna. men det var ju inte skornas fel att det sipprade in vid skaftet, men själva foten höll sig torr ändå!
 
 
 
 
Vegetarianshoes är ganska stora i storlekarna. I vanliga skor brukar jag oftast ha storlek 41 (kan ha 40 men får då nageltrång). I Parabootsen har jag storlek 40 eftersom det är bra med extra utrymme när det är stålhätta. I mina Icepatrool har jag 39, för jag vill att de ska sitta tajt på foten. trots detta så fick jag plats med tunnare inlägg och tjockstrumpa.
Båda skorna är väldigt platta innuti, vilket är bra för mig då jag själv vill kunna lägga i olika inlägg, vilket brukar vara krångligt med skor som redan har uppbyggd sula. Min mor tycker att skorna i sig är lite för stumma, men efter att ha lagt in egen sula så är de bra.
Skorna är rejält gjorda, de tål tuffa tag!
 
 
Efter att ha läst en artikel på Vegan Runners (som nu verkar borttagen?) så köpte jag ett par joggingskor från Asics. Cumulus 15 heter modellen
Om jag kommer ihåg rätt så ska alla skor från Asics med bokstaven N i produktnumret vara helt vegan.
Dessa är väldigt sköna, som att gå på moln! Dock så får jag inte några inlägg att vilja stanna kvar på rätt plats. Ovanpå foten är tyget som ett litet rutnär, och när det blåser ute så blåser det rakt igenom foten, samma känsla som när det är hål i skon! Dessa är inte speciellt bra när det är kallt....
Köpta på XXL i Birsta!
Asics har blivit kritiserade då de haft barnarbetare (men enligt deras hemsida ska de ha slutat använda sig av den leverantören, men vem vet).
 
 
 
Jag har något par skor som knappt används som är köpta på Din Sko och liknande ställen, som knappt är använda då kvaliten inte är något vidare. Mycket bättre att köpa skor för lite mer pengar och ha ett par trogna vänner (Som inte ger dig ont i hälar, knän, höfter och rygg) som håller i flera år!
 
Kläder | |
#1 - - K:

Hej!
Hur är Ice Patrol kängorna nu när det har blivit typ is överallt här i Sundsvall? Har du hunnit prova broddarna än?
/En till vegan i Sundsvall ;)

Svar: Jag är jättenöjd och min mor likaså :) är du inte allergisk och har ungefär storlek 40 så kan vi ju ordna så du får prova :)
Happy

Upp