Uggla

Idag har det varit en rolig dag!
 
Morgonen var jobbig som vanligt (är verkligen ingen morgonmänniska!) men det blev bättre!
 
Först träffade jag mina vänner i ett möte på djurens rätt, och fick låna en väldigt intressant bok, med tillhörande antekningar i. Denna går att köpa på Djurens rätts shop för 5-10kr eller låna hos din lokala förening eller kompis :)
IBSN 13: 978-91-88786-67-8
 
Sedan fick jag nöjet att träffa en liten pärluggla!
Han hade hittats på marken av en skogsarbetare och fått ett tillfälligt bo i en mysig mössa.
 
Skjutsade honom till Härnösand där han skulle få vila några dagar hos en fågelkunnig innan han åter släpps ut igen, troligtvis är han bara trött efter helgens oväder, ett litet sår på ryggen och lite undernärd, kommer få veta mer om hur lilla krabaten mår om någon dag.
 
 
Hos veterinären fick jag lära mig något jag inte tidigare visste!
Ugglor är väldigt snälla och tama, väldigt ovanligt att de bits. Denna lilla uggla var jättesnäll att hantera. Sa inte ett pip och visade ingen aggresivitet som jag upplevt att andra vilda djur visat, verkade snarare gilla beröring.
Papegojfåglar bits och ugglor nyps med fötterna.
 
Om du hittar ett skadat djur, ring polisen om det är ett stort djur som du inte själv kan ta med den till veterinär.
Privatpersoner utan tillstånd får inte vårda vilda skadade djur själva.
 
 
**UPPDATERAD 22 November 2013**
 
Tydligen så var det en sparvuggla enligt experten, en mycket ovanligare art än pärluggla. Tyvärr lever inte ugglan idag, den åt och hade det bra men dog hastigt. Troligtvis av inre blödningar eller liknande som inte gick att se utifrån :(
Allmänt, Övrigt | |
Upp