CocaCola dödar!

 
Har du nånsin träffat någon som inte har hört om CocaCola? CocaCola har med sin mördande reklam fått ett grepp över nästan hela världen...
 
Men har du hört om deras mörka sida? Mördandet av Colombianska arbetare för att de varit med i fackförbund eller på liknande sätt ställt sig mot cocacola konsernen?
 
Jag visste inte detta. Förrän igårkväll jag såg en reklam för "Coca cola, det hemliga receptet" som kommer att gå på TV4+ snart.
(Vet inte vad orginaltiteln heter men den ska vara från 2012)

Nyfiken som jag är kan jag inte vänta utan googlar och hittar "The Coca Cola Case" (Hela dokumentären, ca 1timma och 25 minuter, engelska och spanska ej textat)
JÄTTEBRA NÅGOT ALLA BÖR SE!!!
Hur de med sina maffiametoder har våldfört sig på oskyldiga människor, som bara vill ha rimligt betalt för sitt arbete...
På vissa ställen används allt dricksvatten till dryckesindustrin, befolkningen blir sjuka av det förorenade vatten som blir över efter tillverkningen.
Har tidigare sett en dokumentär från USA om de som bor i närheten av ställen där plastflaskor produceras, hur marken blir förgiftad och alla i området får cancer och så vidare. Bara för att vi är för fina för att dricka vatten direkt ur kranen...
 
Killercoke.org Behöver man säga mer? Coke kills!
Perfekt för dig som vill fördjupa dig mer i dödsfallen, senaste nyheter, aktivism mm.
(Jämför detta med deras reklamdokumentär... "Coca cola - The story behind the real thing" En milsvid skillnad... En sak är de bra på, sin mördande reklam....)
 
Har du någonsin funderat på vilka varor coca cola säljer? Ta en titt på wikipedias sida coca cola brands...
Det är en ENORM lista... MYCKET att undvika... På cocacola-company.com så kan man söka vilka varor som finns i olika länder.
 
Här i sverige bör du undvika bland annat:
Bjäre
BonAqua
Burn
Chaqwa
Cherry Coke
Coca-Cola
Coca-Cola Zero
Diet Coke/Coca-Cola light
Diet Fanta
Evian
Fanta
Mer
Minute Maid
Monster
Nestea
POWERADE
Sprite
Sprite Zero/diet Sprite/Sprite light
VitaminWater
Zico
 
 

LIGHTPRODUKTER
Behöver vi ens gå in på varför det är dåligt för oss? Något som jag kanske tar upp framöver.
Ska du dricka en dricka, välj socker för din hälsas skull!
Läs mer här om hur läskdrickande kan skada dig. (lättsamnt med bilder)
Lite tyngre med mer fakta
 
BEHÖVER vi all läsk? NEJ!
Det är varken bra för vår hälsa eller miljön! OM man vill ha läsk? (Ja jag gillar själv att dricka något sött ibland, favoriten är dock cider/äppelmust) Då är det bäst att köpa lokalproducerat.
JA det finns! I Njurunda hittar du Vasa Bryggeri.
Såklart så ska man stödja sin bygd och inte ett multinationellt företag som dödar sina arbetare!
Varför inte göra hemmagjord saft, eller köpa saft från ett litet lokalt företag? Vi vill väl ha jobb kvar här i Sverige? Ja då får vi som konsumenter skapa det då! Genom att välja lokalproducerat!
 
Senaste debatten jag hört är att konsumentmakt är något påhittat...
Jag håller INTE med! Vet att flera företag ändrat sig, ändrat recept, börjat bli ekologiska, slutat sälja päls etc efter kundernas påtryckningar.
Vi måste SLUTA bara ta första bästa och svälja all reklam med hull och hår!
Börja tänk efter, VILKET företag köper jag av nu? VAD står företaget för? Vilka länder kör de i botten? Hur behandlar de sina anställda/djuren?
Exempelvis Nestlé, ett genomruttet företag som har massor med dotterföretag så att man inte ska veta att det är Nestlé som ligger bakom.
Jag har inte själv världens bästa men jag försöker. Sakta men säkert försöker jag lära mig mer och mer.
Gillar inte utvecklingen som är nu, när storföretagen köper upp alla småföretag och ersätter alla arbetare med maskiner och råvarorna med syntetiska smakämnen.
 
För att komma åt bilden i större format KLICKA HÄR! Perfekt att ha utskriven och ha med sig på shoppingturen. För att veta lite mer om varje storföretag så är Wikipedia en bra början. Kommer säker att skriva om dessa fler gånger.
Jag blir iallafall förfärad 100ggr om varje dag.. HUR ska jag hinna lära mig allt för att göra bra val som gynnar alla? Arbetare, miljön, ekonomin och mig. Försöker så gott det går men det är en ständig kamp att göra val så gott det går. Att fortsätta utbilda sig själv genom kunskapstörst. Det är något som driver mig.
Vissa tror detta är en ungdommens nyck, att försöka förändra världen, men det tror jag inte. Många blir kanske knäckta när de inser hur MYCKET det är att sätta sig in i... Pest eller kolera i många fall...
Men vi måste försöka, inte bara lägga oss ner platt på marken och ge upp.
 
Sverige är ett väldigt bra land att leva i, och det är för att vi sedan långt tillbaka har kämpat. Sundsvallsstrejken kanske någon kommer ihåg? Fackförbundens grundande mm. Många dog på vägen i sin kamp, och vad hände, jo det blev bättre, mycket bättre! (Hoppas dock att ingen dör i dessa strider) Och vi kan inte sluta här. Nya tider behöver nya ämnen att kämpa för! Arbetslöshet, miljö, kultur, landsbygdsbefolkning, djurens väl mm.
( Sundsvalls Museum har en jättebra utställning om just sundsvall med strejker fabriker mm som är väl värd att se)
Det kanske känns tungt nu, men vi bör glädjas över alla små framsteg.
Vi kan inte förbjuda företag att bli för stora, men vi kan tillsammans göra så att de minskar, genom att inte köpa deras varor!
 
Jag hoppas att det är någon som läser detta och reagerar. Det är mitt mål. Jag vill fylla kunskapsluckor för den som vill göra bättre val. Mina luckor är för nuvarande väldigt stora, men de krymper.
Läste att Naturskyddsföreningen lanserat en ny app, så kolla gärna in denna, just nu har jag bara hunnit prova den gamla varianten.
 
På tal om APPAR!
Vill du ha lite hjälp att komma vidare i konsumentdjungeln? Då är appen Buycott något för dig! Du knappar själv in vad du vill undvika, exempelvis Nestlé och GMO (Genmanipulerade grödor) och sedan när du hittat en produkt du funderat på att köpa så scannar du av produktkoden och appen säger till om varan har något att göra med det du undviker. De festa varor jag scannat finns med. Även svenska saker som Felix tomatketchup.
 
Du som har läst allt detta får gärna skriva en kommentar, hur tänker du kring detta ämne? Ska vi dansa i storföretagens marionettlinor? Är mitt egoistiska jag mer värt än en arbetare i japan? Allt är välkommet.
Böcker och Dokumentärer, Hälsa, Vardagsaktivism, Youtube | |
#1 - - Robin:

Jag såg just den där bilden på twitter för några veckor sedan, och dessvärre så är jag inte ett dugg förvånad.

Det ser ungefär likadant ut i hela världen. Ta Sverige t.ex. (Jag tänker inte nämna några namn). Det finns ett företag som äger både en stor leksaksfirma, hälsokedja och elektronik kedja.

Storföretagen styr precis ALLT. Det som tidigare var sci-fi i Cyberpunk filmerna, böckerna och spelen. Är nu alltså en verklighet.

Man kan väl säga att en handfull personer och Storföretag, styr hela världen. Politikerna är liksom bara marionettdockor.

Och det där med maffiametoder. Det är inget nytt. Om jag inte minns helt fel, så hade t.ex. flera stora oljebolag dumpat av allt sitt skit ute i djungeln i Bolivia (Så folk vart sjuka).

När någon sedan försökte prata med media, ptja, de personerna försvann spårlöst. Det är fin värld vi lever i som sagt var.

Men det är lugnt, Hollywood fruarna startar ju snart på tv, yay! *Sarkasm*

Svar: Det kanske är dags för mig att läsa orwells bok?
Man blir bara mer och mer mörkrädd.. det är så mycket som man inte vet. Det stora hotet är knappast rymdvarelser...

Dum-tv överöses med värdelösa sing a long etc etc... Tillochmed statens television sänder sånt "skräp".... det som vi betalar för att vara utbildande...
Det måste på ett sätt vara skönt att bo i en bubbla.. inte så mycket att bry sig om förutom att jaga de senaste trendplaggen...
Happy

#2 - - Robin:

Det tycker jag absolut att du ska göra. Samtidigt så bör man ju ha väldigt klart för sig, att det sista makthavarna vill ha, är ett kollektivt medvetande.

Alltså, ett folk som har koll på läget. Därav all jävla smörja som visas på tv osv. Även kallat fördumnings tv (Ett korkat och förslöat folk, är lättare att kontrollera).

Tro mig, majoriteten utav alla människor lever i en bubbla (Speciellt de som har riktigt gott ställt).

Därför är det också lite så där halv jobbigt att hänga med personer som har noll koll på läget (Om du förstår vad jag menar).

Kunskap är makt som sagt var. Nej, utomjordingar är verkligen inte vårt största bekymmer just nu. Vårt största bekymmer är korrupta ledare, företags pampar och bankchefer.

Personligen så tror jag att både USA och EU kommer att brak ihop framöver. Jag menar, EU lever ju endast pga att vi tillåter skiten att leva vidare (Det pumpas in nya pengar till eländet hela tiden), och USA ägs mer eller mindre utav Kina nu mera, samt så är deras statsskuld nu så pass stor.

Att det kommer att ta över 100år att betala tillbaks allt (Om det nu äns räcker). Ärligt talat, så tror jag inte att den vanliga Svensson fattar hur pass allvarligt läget är just nu.

I princip kan pengar upphöra att ha något som helst värde om det vill sig riktigt jäkla illa. Jag menar, kolla Grekland, Spanien och Portugal. De tillämpar redan byteshandel sedan flera månader tillbaks.

Just för att deras ekonomier brakat ihop (Mer eller mindre). Men sent ska syndaren vakna, som man brukar säga...

Svar: Jag har inte så mycket mer att säga faktiskt :) Ska läsa på lite :)
Happy

#3 - - Robin:

Haha! Sorry, vart lite overkill info kanske xD Men gör du så ;)

Svar: Nej nej, inte alls! jag är intresserad :D Jag vill lära mig allt, det tar bara lite tid! :)
Happy

#4 - - Robin:

Bra det ;) Ja, nu har du lite att börja med i alla fall. Det är ju rätt tunga grejer, och det finns mycket att läsa om just det där.

Så du får ha en trevlig läsning =)

Upp