Förkylning

Jag vet inte om det var gårdagens joggingtur eller bara otur, men idag vaknade jag med en elak smärta i halsen och nysningar så att snoret sprutade.
 
Min vanliga taktik har varit att gurgla med någon alkoholhaltig munskölj,
(Listerine är vegansk men är testad på djur, Dental pro på apoteket är både vegan och ej djurtestad) flera gånger om dagen, dricka mycket jos, äta glass... Och mitt hemliga vapen, NÄSKANNA (Ja jag är frälst!)
 
Billigt, miljövänligt, lätt och fantastiskt!
Man blandar helt enkelt lite salt i ljummet vatten och spolar rent näsan från allt äckel.
Min kanna är från Nasoklar (Samma som på bilden) och den (och liknande varianter) finns på typ alla hälsokostbutiker och vissa apotek.
Det är så SKÖNT att inte behöva vara täppt! Släng iväg era hemska nässprayer som bara gör er beroende, ännu mer täppta, bortkastade pengar och miljöpåverkan!
 
Just idag hade jag varken jos eller glass hemma, så har istället druckit flera koppar rooibos med lite kokossocker. Jag som inte gillar té annars är helt såld på denna! Naturligt koffeinfritt, fairtrade och ekologisk, och finns i vanliga butiker!
Kostar 24,50kr på Ica Maxi Birsta
 
 
Och något som många krullar ihop både tungan och näsan för, Äppelcidervinäger!
Jag har köpt en ofiltrerad vinäger, även den ekologisk, och tycker att den smakar bättre än de klara varianter jag provat tidigare.
Dels så kan man gurgla vinäger blandat med vatten, eller dricka 1-2 matskedar (eller vad man nu gillar) i vattnet. Jag har valt att dricka, eftersom det är bra att dricka mycket nu för att lösa upp allt slem i halsen.
Smaken liknar en svag variant av ej kolsyrad Kombucha, så det passar er som vet av att kombucha är gott :)
 
 
 
Efter en snabb googling hittar man massor av saker denna "mirakelvätska" ska utföra, allt från aknemedel, gå ner i vikt, användas som deodorant, bota mjäll, allergi, astma, urinvägsinfektioner, IBS och halsont.
Överkonsumption kan yttra sig i frätskador på hud/inre vävnad, Hypokalemi (för låga halter av kaliumjoner i blodet) och benskörhet. Men då misstänker jag att det måste röra sig om ENORMA mängder, inte en halv deciliter om dagen!
 
Jag har nyligen upptäckt att man kan använda äppelcidervinäger i mat (Ja jag är lite efter i matsammanhang!) och nu har jag nästan några droppar i allt! På salladen, i såsen mm. Ger en härlig syrlighet.
 
 
Till mat idag hade jag tänkt laga lite god ekologisk klyftpotatis i ugn, med grönkålssallad och kokt blomkål och sedan sova en stund. Sömn är väldigt viktigt för att skynda på läkningsprocesserna i kroppen :)
 

Till efterrätt blir det lite ekologiska torkade dadlar! Mums!
 
Något som är lite dumt är dethär med potatis, det är alla gifter som finns i dom! På 1% av all åkermark i Sverige så odlas potatis, men 40% (!!!!) av den totala bekämpningsmedlanvändningen! Utländsk potatis är ÄNNU värre!
( Källa: Naturskyddsföreningens PDF Miljögifter i jordbruk : Potatis )
 
Jag köper Delta Grönts Ekologiska potatis, 2kg för 32,90kr på Ica.
Den kan vara lite krånglig att hitta men väl värt besväret!
Såhär ser påsen ut
 
---------------
 
Appropå något helt annat, någon kanske minns att jag tidigare skirvit lite om Cirkus? (Inlägget hittar du här)
Igår gick Cirkus Scott ut med att de ska sluta med vilda cirkusdjur!
Tack vare OSS! Ja just VI! Folk vill inte längre se alla stackars ledsna elefanter, sjölejon mm uppträda!
Hoppas nu att det sprider sig! Att fler cirkusar blir varse den enorma kritik som finns, och att beslutsfattarna ska vakna upp och förbjuda vilda djur på cirkus! Läs mer på Djurens rätts hemsida HÄR.
 
Någon som är sugen på att demonstrera vid cirkusarna nästa sommar?
Hälsa | Birsta, Cirkus, Djurplågeri, Farirtrade, Glutenfri, Vegan, djurrätt, ekologisk, rawfood, vitamin | |
Upp