Hon räddade 115 höns

Dagens hjälte!
Hoppas de trivs ihop med alla andra djuren på gården!
 
 
Nakna, magra och utan fjädrar.
115 höns fick häromdagen nya hem tack vare Fränstakvinnan Emma Höglund.
– Vi fyllde både bil och hästfinka med höns, så många vi kunde få in, ­berättar Emma.
 

Emma Höglund från Tirsta i Fränsta är en djurvän av ­stora mått. Så mycket djurvän att hon häromdagen ­räddade 115 värphöns undan döden.

– Jag såg en annons på Blocket där någon sålde höns för fem kronor styck, så jag ringde och fick veta att jag var tvungen att hämta dem senast tisdag, men tack och lov kunde de vänta till onsdag morgon, så vid fyra på morgonen for jag och ett par kompisar, berättar Emma.

 

Hönsen var 14 månader gamla, men redan slut som värphöns för större hönseri.

– De ger tydligen inte tillräckigt med ägg när de blivit så "gamla" och då byts beståndet ut mot yngre höns. De gamla hönsen gasas ihjäl och blir i stället mat åt minkar. Men bara tanken på att djur i bur ska bli mat åt djur i bur får mig att må dåligt, säger Emma..

 

De var så otroligt små och magra om man jämför med de höns jag har sedan tidigare, några av dem ser riktigt förskräckliga ut, säger Emma och visar en höna med några få fjädrar kvar på kroppen.

Alla hönsen har nu fått nya hem hos vänner och bekanta.

– Jag mår gott när jag får hjälpa djur, det ger mig ­sinnesfrid, säger Emma och visar upp en hink med ägg som hönorna redan värpt.

 

– Jag förstår att man inte kan ha höns som inte värper tillräckligt om man ska leva på det, men jag gillar inte det sätt som hönsen behandlas på. Dessa har suttit 52 veckor i en liten bur och aldrig fått sprätta runt i spån eller för den delen ruva på sitt eget ägg. Jag hoppas att folk ­börjar tänka efter mer när de går till affären och funderar på varifrån maten kommer.

 

Övrigt | Djurplågeri, djurrätt | |
Upp