Städdag....

 
Såhär känns det de dagar det är "städdag" hemma.. Alla kläder som ligger på golvet ska tvättas, det ska dammsugas och vädras... Förstår inte hur lätt det är att stöka ner?
Känns så onödigt. Men men.. Sånt är livet!
 
Tänkte passa på att skriva lite om tvättmedel nu medans tvättmaskinen är igång.

Måna märken testar på djur, häller tvättmedel i kaniners ögon mm INTE OK!
 
 
Av de veganska alternativen har jag använt mig av Grumme tvättpulver och har varit nöjd, men vet att många använder den miljövänligare såpan. Gul och Grön såpa är samma sak, bara det att den gröna har färgämnen i sig.
 
Just nu använder jag Ecover flytande och är nöjd. Ecover har varit ute lite i blåsväder eftersom de har använt kaninblod att fläcka kläder med (för att testa blodborttagningsförmågan) och används därför inte av många veganer, men nu verkar det som att de har slutat då produkterna nu är märkta med Leaping Bunny symbolen. (wikipedia)
 
Både Ecover och Grumme går att köpa på de flesta matvarubutikerna. Mina kläder är inte speciellt "fläckiga" så använder minimalt med tvättmedel, det skulle säkert i många fall gå att bara tvätta med vatten, då de mest är lite dammiga och lite svettiga.
 
Har hört lite tvetydiga åsikter om tvättnötter, vissa säger att det fungerar och andra säger att det är humbug..
 
Sköljmedel använder jag inte.
 
En sak som är lite lustig är att många vill att tvätten ska "lukta rent", men i själva verket vill de att tvätten ska lukta parfym. Ren tvätt luktar inte! Möjligtvis lite blöt bomullsdoft men det försvinner när tyget har torkat.
Vill man lukta gott så kan man väl ta på sig lite parfym senare istället för att systematiskt dränka tvätten i det?
 
Vad använder du för tvättmedel?
 
På tal om blodfläckar, kommer ni ihåg denna goding?
 
Nu till lite glada internetnyheter som jag hittade nu på morgonen
 
Hurra!!!
 
och
 
men det visste vi ju redan :D
Hygien och Hushållsprodukter | |
Upp