Bondens Marknad och Forskar Fredag

Idag är det Bondens Marknad på torget i Sundsvall. Passa på för nu är det näst sista gången för i år!
 
Igår var jag på Forskar Fredag (Mer info i tidigare inlägg) på Mittuniversitetet. Det var mest högstadieungdommar men en och annan av oss som slutat skolan var på plats.
Hann bara se två föredrag, "Varför driver inte kvinnor företag i samma utsträckning som män?" med Yvonne Von Friedrichs (som tidigare i veckan setts på stadshuset) och Cecilia Dalborg.
Föreläsningen var intressant med statistik på hur kvinnor vs män startade/konkurserade sina bolag, hur kvinnor framställs i affärstidningar mm. Tänkvärt! De har även skrivit en bok tillsammans som är väl värd att läsa!
Boken går att köpa HÄR (Det är både norka och svenska) och går att provläsa HÄR
 
Det andra var "Vad våra ortnamn berättar" med Eva Nyman, även det mycket bra. Hon pratade om historian av våra äldre namn och hur/när man bestämmer att en plats ska heta något.
Tror inte hon gett ut någon bok ännu..
 
MIUN är väldigt fint, strosade runt i alla husen och kollade, design överallt, trevligt bibliotek mm.
MEN... ja MEN... Det fanns ingen vegansk mat där! Jag vet att det är flera veganer som går i skola där och då borde de väl ändå tänkt till en dag då de dessutom bjuder in alla skolor + allmänheten?
Det slutade med en läsk och lite nötter, inget man "står sig på". Turligt nog hade jag ätit en stadig måltid innan jag åkte dit!
 
Men envis som jag är så pratade jag både med personalen i restaurangen och informationsdisken. Påpekade att allt i deras meny innehöll mjölkprodukter och det är väldigt många som är allergiska mot mjölprotein/laktos så det skulle vara bra för alla allergiker/religösa och ha en alternativ rätt/sallad. Det tog emots på ett bra sätt och de skulle tänka på det i framtiden. Jag hoppas de gör något åt saken :) För om jag kommer börja i skolan igen kommer de då få höra det varenda dag (haha)
 
Allmänt, Event, Övrigt | Vegan, sundsvall | |
Upp