Torsdagsmat

Ja nu var det Torsdag igen! På menyn idag var det den klassiska torsdagsmaten! Gott var det!
 
 
 
Min ärtsoppa:
 
3dl torra gula ärtor (Jag använde GoGreens som finns i 1kg förpackning för typ 15 kr på de flesta affärer) som fått legat i blöt ca 18 timmar. Sköljde av och hällde i nytt vatten, bara så mycket att ärtorna täcktes i kastrullen.
1stor morot i bitar (från Alnö).
1 hel skalad gul lök
Buljongpulver (från Kung Markatta)
Lite torkad timjan
En skvätt Oatly "i mat"
Kokas på låg värme med lock i ungefär 2 timmar, rör om då och då. När soppan är klar ta ur löken.
 
Jag gillar när soppan är tjockare, vill du ha lösare så tillsätt bara mer vatten. Det som är bra med denna soppa är att den är proteinrik och väldigt billig. Den är lättskött även fast den tar tid att göra, men eftersom den sköter sigsjälv så hinner man städa eller något annat tråkigt under tiden.
 
Till soppan gjorde jag bovetepannkakor med jordnöts och banansmak, inspirerat av ett recept som jag såg på Veganasol, fast jag gjorde min egen variant. Jag är inte speciellt bra på att följa recept utan brukar bara slänga ihop lite på frihand.
 
Min version av pannkakorna:
 
3dl Bovetemjöl (använde Risenta)
½dl No egg
2-3dl matlagningsgrädde (Använde Oatlys "i mat" går säkert med carlshamn etc också, jag hade ingen mjölk hemma)
2 Stora bananer mixade till mos
4 Stora skedar jordnötssmör (Använde Green Choice som går att köpa på bl.a. Willys)
1 Matsked fett
Vatten
 
Blandade ihop allting, häll i vatten tills du får den konsistens som önskas. Lät smeten stå i 2-3 timmar innan stekning.
Att tänka på med dessa är att göra tunna pannkakor, de blir lätt väldigt bruna och är de tjocka så blir de inte genomgräddade.
Det som är bra med bovete är att det har lågt GI, fritt från gluten och har många nyttiga mineraler.
 
Till pannkakorna serverades blåbärssylt och Alpros vispgrädde ( den med jordgubben på framsidan) som var spetsad med lite vaniljsocker.
 
Till efterrätt blev det banan och annasbitar med grädden som blev över, till all mat så drack vi Granskottsdryck (Finns på Ica i birsta, även Älgörtsdryck) från Northen Light Farmers
 
 
Recept | Vegan, Vegetarian, Vego, sundsvall | |
Upp