Sundsvalls Museum

Sundsvalls museum är underskattat. Strosar in där ibland, men oftast blir det en sväng på mysiga Unga magasinet eller biblioteket. Men museumet blir det dock inte lika ofta, trots att det är gratis!
Det som är bra med vårat museum är att det är lungt och tyst. Sist jag var där så satt jag och min vän inne i ett gammalt "rum" och bara pratade om ditt och datt. Det är svårt att hitta platser i stan där man kan spontanumgås utan att behöva köpa något när man har vuxit ur ungdomsgårdarna.
Just nu är det en utställning om kriget, "flykten - Min vän eller fiende" av Maya Ryydgrad (stavning?) som är väldigt fin, men ändå hemsk.
Det som är negativt är att det är svårt att hitta. Man går kors och tvärs och har inte riktigt någon aning om var man är, men det är lite av tjusningen när man strövar omkring. Det finns säker en bra karta, men kartor är inte riktigt något för mig. Föredrar att följa pilar på golvet.
 
 
Men visst är det lustigt egentligen, åker man till en annan stad / by så går man på guidade turer med mera, men i sin egen stad så vet man inte mycket alls? Det är helt enkelt för nära. Måste bättra mig på detta, och kanske fler borde också. Istället för att köpa julklappar så kanske en takvandring skulle vara på sin plats?
För tänk efter, det är trots allt något som får staden att blomstra. Vi måste sluta använda planeten på detta sätt genom att sluta köpa så mycket saker och konsumera utbildande upplevelser istället. Det skapar jobb, vidgar vyer och är glädjande.
 
 
Sundsvallstips | |
Upp