Hyaluron

Får som de flesta andra massor av reklam till min elektroniska postadess. Just nu har det varit väldigt mycket reklam om halta och lytta djur, och mirakelmedlet Hyaluron. Efter att ha googlat så hittar jag information om att det utvinns ur tuppars kammar, något som man ofta sprutade in i bland annat hästars leder för att minska smärta och inflammation. Men varken på den svenska tillverkaren Trikem´s produkter eller hemsida stod det var det var gjort av.
Så jag skickade ett mejl. Och fick ett snabbt svar.
Jag har ont i lederna och tänkte att kanske är det något för mig? Någon som har provat att äta det? Funkat för ditt husdjur? Människodos?
Är intresserad av vad man kan göra för att förbättra sin hälsa. Gurkmeja har jag provat, höll på att kräkas av smaken efter ett tag. För mycket råkost gör ont i magen och för mycket frukt gör ont i tänderna. Btw, någon tandläkare i stan som rekommenderas?
 
"Hej!
Jag undrar hur ni framställer era Hyaluron-tillskott. Är de gjorda utav tuppars kammar? Står inget på förpackningen eller hemsidan. I vilket land tillverkas tillskottet?
Enligt hemsidan tillverkar ni era produkter med harmoni med naturen, men ingenstans står det vad som menas. 
Menas det att era produkter kan klassas som antingen ekologiska, närproducerade, återvunnen plast, lätt nedbrytbart, utan  "plågsamma" djurförsök eller liknande? 
Jag vill nämligen ge min häst det bästa, både tanke på dess hälsa, miljön och andra levande djur."
 
Och svaret:
 
"Tack för ditt intresse för våra produkter! Precis som det står försöker vi så långt det är möjligt att jobba enligt devisen "i harmoni med naturen". Vi tillverkar allting själva på vår anläggning utanför Klågerup i Skåne. När det gäller specifikt Hyaluron är det    en ren vegetabilisk produkt, hyaluronsyran utvinns genom en    fermenteringsprocess och inte från tuppkam. Våra flaskor är HDPE flaskor som är återvinningsbara, vi jobbar också med PET-flaskor, det beror på produkten. Vimital-serien packas i miljövänliga påsar.  Vi testar alla våra produkter på djur, det är det de är till för men inte i den bemärkelsen i form av "plågsamma djurförsök". Alla våra produkter är utvecklade för djur och tillsammans med djur med djurens bästa framför allt. Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor kring våra produkter."
Veganska produkter | |
Upp