Tofu - Det går aldrig som man tänkt sig.

Idag var den dagen jag bestämt mig att göra egen tofu för första gången.
MEN som vanligt när jag gör något blir det inte som jag vill. Ibland känns det som om jag borde ge upp och bara ligga i sängen och ge upp allt.
Det började bra med att jag fick igång min sojamjölksmaskin. Men min mor tyckte den väsnades och drog ur sladden. Fick då sätta igång maskinen en gång till då den ej blivit klar. Resultatet? Det blev ingen okara, det blev en sås. Aja, inte hela världen.
När jag öppnar kylskåpet rasar hyllorna. De har gått sönder. Blir att städa kylskåp istället. Allt går sönder i vårat hus.
Tillråga på det säger min mamma att jag luktar illa. Ja det blir så när man inte hinner tvätta "hemmalodiskläderna". Jo vi har köpt en ny tvättmaskin. Hittade ingen "bra producerat" så fick bli en med snål energiförbrukning istället. Men gissa vad. Den går ändå inte att använda för nu är det något fel i avloppet istället så vattnet rinner inte undan. (Självklart är jag mer noga med att tvätta kläderna jag har bland folk!)
Lyset på toaletten går inte att tända, lampan har dött igen. Jag luktar vitlök och vet inte hur jag ser ut och nu ska jag åka och vara ungdomsledare.
Kan det bli bättre?
Jo, jag är täckt av utslag från topp till tå.
 
Har inte orkat titta på min tofu som fortfarande ligger i tofupressen (fast utan tyngd) orkar inte med ännu mer misslyckande innan jag ska åka.
 
Detta är en vanlig dag hemma hos mig. Huset där allting går snett.
Enligt sierskan min mor träffade för ett par år sedan som sa att vi hade flyttat på vinbärsbuskarna och småfolket var arga. De ville att vi skulle sätta tillbaka dom. Just då levde buskarna på en plats nära skogen (inte på vår mark) och nu är de bortgrävda, dvs de buskarna är stendöda.
Vi skulle varit snabbare med att sätta tillbaka dom.
 
Nu var det länge sedan vi hade inbrott. Men det kommer väl snart igen med min tur.
 
Önska mig lycka till ikväll.
Annars kanske mina ledband säger FU och jag får hoppa på kryckor igen.
 
*Kvällsuppdatering*
 
Kvällen blev bra, men tofun blev inte perfekt. Den smakade inget (vilket den iofs inte ska göra då den var naturell) men var lite för lös. Hade nog pressat den för dåligt. Gör ett nytt försök senare idag (ja det är faktiskt fredag just nu när jag skriver)
Har festat till det lite med ekorrens ekologiska sura godis och en fairtrade rischoklad och lite ekologisk fläderblomssaft. Som plåster på såren typ.
Senare idag ska jag på möte med en rektor, ska prata om min ide med miljövänlig skola. När jag gick i mellanstadiet gick jag på en miljövänlig skola, som samlade in kläder och mat till ryska barnhem mm. Kanske något som har format mig till att bli en "bättre" medborgare? Vem vet?
 
 
 
Såhär såg det ut när sojamjölken ystade sig

Färdiga tofun. Har du något bra tofuknep/smaksättning?
 
Allmänt | |
#1 - - Johannas Retro:

Fin blogg du har!

Ha en fortsatt bra Alla Hjärtans Dag! :) Kram på dig!

Upp