Vad har jag gett mig in på?

Ibland är jag impulsiv. Kanske lite väl impulsiv... Jag anmälde mig till högskolan i Dalarna utan att läsa beskrivningen först. Men ibland kan det vara bra!
Såg på Djurens Rätts hemsida att man kunde anmäla sig till en kurs i Djuretik. Självklart så loggade jag in snabbt som attan på antagning och klickade i att jag sökte, och skickade iväg den direkt.
Sen läste jag beskrivngen och kände att detta är nog något som kommer passa mig! Tills jag såg kravet på att man skulle behöva webbkamera osv. Men då får jag väl skaffa det då.
Jag som sagt att jag ville vila lite från skolan ett tag och jobba. Men det blir aldrig som man tänkt sig, och det kan ju göra livet lite mer spännande!
 
Här hittar du mer info om kursen
 
 
 
Djuretik och moraliska djur 7,5p
Syftet med kursen är att den studerande utvecklar grundläggande kännedom om aktuell forskning, dels om djuretik, dels om moralliknande beteenden hos djur.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra och visa förståelse för olika typer av djuretiska teorier
  • redogöra och visa förståelse för samtida forskning om moralliknande beteenden hos djur
  • utföra en jämförande analys vad gäller människors och andra djurs värde, och deras förmåga till moral
  • formulera och värdera argument i en ömsesidigt lyhörd och kunskapsbaserad dialog om människors förhållande till djur
Traditionella djuretiska teorier ställer frågan huruvida människan bör bete sig mot andra djur med eller utan moraliska restriktioner. Djuretiska teorier förutsätter därmed att människan är den enda moraliska varelse som finns, alltmedan andra djur enbart är objekt att eventuellt bete sig moraliskt gentemot. För att möjliggöra ett kritiskt förhållningssätt till den traditionella bilden introduceras empiriska resultat som visar att t.ex. schimpanser och råttor har moralliknande beteenden gentemot sina artfränder. På vilket sätt kan dessa empiriska resultat bidra till att reformera den traditionella djuretiken? I kursen berörs också frågeställningar om människans förhållningsätt till andra djur, och även till sin egen mänsklighet.
 
 
 
Någon annan som sökt? Kanske något vi kan ha som studiegrupp eller liknande?
Vardagsaktivism, Övrigt | |
#1 - - Elin:

Hej! Googlade på kursen för att se ifall någon som läst den tidigare hade skrivit något om den, och hamnade här. Fick nyss veta att jag kommit in, gjorde du det också?
Hade varit kul att ha lite kontakt i så fall!
Mvh
Elin från Malmö

Svar: Ja jag kom in :) Men jag hittar inte litteraturlista mm :/
Happy

Upp