På nätet just nu

Min inkorg har bokstavligt talat svämmat över med massor av intressanta mail... Just nu har jag "bara" ca 150st att läsa igenom.. Allt från att PETA i Indien har haft jubileum, diskussioner om tvprogrammen Djurens hjältar, djurskyddsinspektörena med mera.
Har även upptäkt att jag lider av något som kallas för skräddarknuta. Det är sånt man får roa sig med mellan host och sömnattackerna.
 
Det är så mycket som händer, hela tiden. Hur ska man hinna vara påläst om allt?
 
Det är tur att det är väldigt intressanta saker iallafall!
Som detta som en vän skickade till mig alldeles nyss!
 
Kött i världen i fakta och siffror (PDF)
 
Saxat från Djurens rätts blogg:
 
"I industriländer får vi idag 56 procent av vårt protein från animalier, i utvecklingsländer är siffran 18 procent. Och för industriländerna finns det två motsatta tendenser som går att se. Ökningen har som sagt stagnerat, och i vissa länder till och med gått tillbaka; i USA med 9 procent mellan 2007 och 2012, och i Tyskland med 2 kg per person under 2012.

I BRICS-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Sydafrika - fem länder som står för 40 procent av jordens befolkning) däremot ökade köttkonsumtion med 6,3 procent från 2012 till 2013, och den beräknas öka med 2,5 procent varje år fram till 2022. För att kunna stilla denna ökade efterfrågan måste produktionen av kött öka från 300 miljoner ton till 470 miljoner ton per år fram till år 2050. "It is not clear how such hugh number of animals can be fed", skriver rapporten.

Antalet personer som inte äter kött då? Rapporten har ett kapitel om detta, och kommer fram till att det i USA finns 15 miljoner vegetarianer, i EU mellan 10 och 50 miljoner (ganska stor spännvid på den siffran, som synes) och i Indien 375 miljoner. I Indien utgör det av 31 procent av befolkningen, i EU mellan 2 och 10 procent och i USA 13 procent. "In industrialized countries, veganism is increasingly accepted as a lifestyle", konstaterar rapporten.

En kuriosagrej som jag tyckte var kul var att de har sammanställt träffar på sökordet vegetarian och vegan på Wikipedia utifrån olika språk. Engelska är förstås klart störst, därefter kommer spanska, tyska och sedan ryska. Japan är det enda landet i tabellen där fler söker på "vegan" än "vegetarian". På engelska var det en jätteökning mellan 2012 och 2013, vilket kanske går ihop med tendensen om en minskad köttkonsumtion i USA?

Det är också positivt hur rapporten lyfter fram kostnaden för kött, och att kostnaden inte bara utgörs av det vi ser på butikhyllan. Förutom priset i affären så finns det två andra kostnader: dels av skattebetalaren i form av subventioner och dels det som belastar naturen. De två senare posterna döljs när vi som konsumenterna ska göra ett medvetet val.

Men det mesta i rapporten är, kanske föga förvånande, deprimerande att ta in. Som att världens största köttproducent, det brasilianska företaget JBL, har kapacitet att slakta 85 000 nötdjur, 70 000 grisar och 12 miljoner fåglar. Varje dag. Näst störst är amerikanska Tyson Foods som slaktar 170 000 nötdjur, 350 000 grisar och 42 miljoner kycklingar. Varje vecka."
 
SJUKT SJUKT SJUKT!!!
Sjukt likamed INTE FRISKT!!
 
Något annat som är ganska nedtystat i media är de döda korna som har flutit iland i skåne och Danmark.
FLER BORDE FÅ REDA PÅ DETTA! Dessutom är korna "avidentifierade" dvs att deras örontags är borttagna.
Saxat från SVT
 
"Vi vet säkert att det är ett libanesiskt fartyg som seglat med kor från USA till Klaipeda i Litauen. Flera av korna har blivit sjuka under resan och om djur blir sjuka på havet har man rätt att slänga i dem. Dock inte i Kielkanalen och i Östersjön, säger vaktchefen Ehm Christensen på Sydsjällands og Lollands-Falsters Politi, till Sydnytt på fredagseftermiddagen.

Under fredagen flöt ytterligare två döda kor i land på Danmarks sydkust, där totalt fyra döda kor har påträffats, enligt den danska polisens vaktchef Ehm Christensen.

Den danska polisens teori är att fartyget därefter dumpat de nordamerikanska avelskorna i höjd med Christiansø nordost om Bornholm, skriver Sydsvenskan på fredagskvällen. På en del av djuren ska magen ha sprättats upp, i ett misslyckat försök att få dem att sjunka.

Fartyget ligger nu i Klaipeda i Litauen, säger Jørgen Christensen vid Sydsjällands och Lolland-Falsters polis till Sydsvenskan. Han vill inte berätta vilken hamn i Ryssland som vägrat ta emot de döda korna.
– Vi vet att skeppet har lagt till i rysk hamn, för vår Søfartsstyrelse har spårat exakt var det seglat, säger han till Sydsvenskan.

I Sverige utreder åklagaren Ingvar Wennersten de åtta döda kor som flutit i land på Skånes sydkust.

– Det kan eventuellt röra sig om nio stycken, men den sista uppgiften är osäker, säger han till TT."

 

Något som passar bra till detta är en dokumentär om världens största djurfartyg....

 

 
 
Någon som har lust att skriva på Köttskattsupproret? När jag signerade var det närmare 800st som skrivit på, och de behöver många många fler underskrifter!
 
Det blev inte så att jag beställde någon kokbok, det blev en 3månaders prenumeration på Vegomagasinet istället! Något lätt att dra med sig på jobbet eller lämna hos svärmor. Trots allt är det ju inte jag som kommer laga recepten, utan någon i min närhet, åt mig ^^
Har hunnit skumma igenom "galna sexiga dieten", "Supermat" och Djurens rätts recept och det borde egentligen räcka för min del i receptväg just nu ^^
 
Har slagit slag i saken och blivit medlem i Veganföreningen. Någor som jag tänkt på länge. Vet inte riktigt vad de har för sig men det är säkert något bra. Nu har jag några kulor över tills nästa löning å det är väl då det är dags att spendera? ;)
 
En sak är lustigt, dagtid så fungerar knappt mitt trådlösa nätverk, men nattetid fungerar det riktigt bra. Lite dåligt för mig som lätt vänder på dygnet.. Det mest knasiga är att min dator inte får kontakt med routern... Och likaså min telefon trots att den bara ligger typ 2meter ifrån...
Men men.. Likaså fortsätter min tvättmaskin att gäcka mig. Ska man satsa på att köpa en ny eller ska man kosta på att ta hem någon som reparerar den? Imorgon blir det handtvätt av veckans arbetskläder.. Urk!
 
Bikarbonatskuren ska snart invigas. Kanske kan det lindra hosta? Det enda som är bra med att vara sjuk just nu är att jag inte kan jobba imorgon, för just nu har jag riktigt snöat in på allt som missats senaste månaden.
Tipsa mig gärna!
 
PS. Vi ses väl på Vegovision i Umeå den 8 Februari? DS.
Böcker och Dokumentärer, Övrigt | |
Upp