Banker!

Behöver man tänka på det som vegan också???
Nja, om man nu inte vill förstås. För mig är det dock ganska viktigt men har inte tagit tag i saken tidigare. Har inte haft tid och just nu när jag pluggar så är det väl inte den bästa saken att börja fördjupa sig i då det är ett stort ämne.
Kortfattat för er som inte tänkt på detta med bank förut är att olika banker lägger pengar på olika saker för att tjäna pengar, vissa äger aktier i vapenindustri, slaveriarbete med mera.
 
Just nu har jag konto på Swedbank, vilket har fungerat bra, och har någon aktie (som jag "fått".. vet faktiskt inte hur man gör för att bli av med det då det ej genererar pengar för mig) och någon allmän pension (var lat och gjorde inget val i pensionsbrevet) och KPA pension...
 
Just nu har jag inga besparingar, och som jag förstått det så är Ekobanken och JAK Medlemsbank främst till för sparande. Någon som har erfarenheter av dessa banker?
 
Vilken av de större bankerna är bäst passande för någon som har max 10.000kr om man tänker på den moraliska biten? ska jag fortsätta med Swedbank eller?
 
Eller ska jag göra som alla andra, bara förtränga detta (för att det är jobbigt) och gå kvar i samma hjulspår? Nä, det låter inte riktigt som mig kanske...
 
Vardagsaktivism | |
Upp