Affichering i stan

Skickade ett mail till Sundsvalls kommun, och fick detta svar
 
"På Stora Torget i Sundsvall finns en anslagstavla som du sätta upp dina flyers på.

Sundsvalls kommun har inga egentliga regler för affischering. Elskåpen tillhör inte kommunen utan det är energibolagens egendom. Att affischera på dem är en fråga som du får fråga bolagen."

 
och från Timrå, inte så mycket till hjälp direkt....
 
"Kultur- och teknikförvaltningen är inte direkt ansvarig för anslagstavlorna i kommunen. Vi vet att några sattes upp för kanske 10 år sen och en del är nog uppsatta av föreningar. Vi tror att det finns en anslagstavla i princip i varje samhällsdel oftast centralt vid butik och ofta egna inne i butikerna."
 
********************* UPPDATERAD 4/3 2014 ************************
 
Idag har jag gjort något bra! Jag har pratat med både Sundsvalls kommun och Sundsvalls Elnät. Började prata med S Elnät om det är lagligt att sätta upp affischer på deras elskåp eftersom de praktiskt taget är fulla av dem. Och det är det INTE. Det är olagligt och man kan bli dömd för sabotage mm.
Personen jag pratade med hade inte varit med om att någon frågat om detta tidigare, och tyckte att jag borde driva frågan vidare. Sedan blev det ett samtal med en person på kommunen om mitt önskemål. Var den första som hade det önskemålet om mer affischeringstavlor. ( Det finns EN i hela Sundsvall och ingen i Timrå).

Kommunpersonen rådde mig att ta reda på vart dessa tavlor skulle kunna vara placerade och ville att jag skulle driva frågan vidare till stadsbyggnadskontoret med underskrifter. Kände att detta var ingen fråga för djurens rätt att driva (Det var på grund av reklam för äggkampanjen som äger rum i April som jag frågade) och kontaktade istället en av medlemmarna i Sundsvalls Ungdomsråd som tyckte att det var en helt rätt fråga för dem att driva.

Skriv gärna på skrivelsen (som ännu inte är klar) om att vi önskar att ha fler affischeringsmöjligheter. Har du några tips om vart tavlorna skulle kunna sitta? Ett krav är att man inte ska kunna "gömma sig" bakom dom och utgöra en säkerhetsrisk.

Jag håller er uppdaterade:)
Vardagsaktivism | |
#1 - - C.D:

anslagstavlan finns utanför det där sushi stället

Svar: Jaha! Ja får gå dit då :-)
Happy

Upp