Fler och fler burhönsanläggningar lägger ner!

Länk till SVT bild och video
 
Det är inte längre lönsamt att ha burhöns, konsumenterna vill inte längre köpa det!
( HÄR hittar du regler om höns på jordbruksverkets hemsida )
Är det så konstigt? Frigående höns har det inte heller bra, men de har mindre benbrott, kan "sträcka" på sig på ett annat sätt och så vidare, MEN fortfarande inte bra!
Skillnaden på frigående höns och Kravmärkta ägg (som också är frigående) är att kravmärkta äggproducerande höns får komma ut på sommaren. "Vanliga" frigående höns får det INTE!
Hur får vi detta att upphöra? Jo att sluta köpa ägg!
 
Måste man ha ägg (av någon outgrundlig anledning) köp då av någon som har höns för att de är bra sällskapsdjur, inte för att de tjänar pengar på dem!
 
Ju mer jag läser om hur höns beter sig naturligt och ju mer jag träffar dem, (ja jag träffar höns regelbundet) ju mer inser jag hur FEL det är att ha dom inspärrade, på ett sätt som är värre än värsta sortens kriminella! Och dessa arma djur har inte gjort något fel! De har bara fötts på fel plats!
 
På Djurens Rätts möte den 18/3 på Kulturmagasinet kl 18 kommer jag att dela ut recepthäften för en äggfri påsk. Ta gärna ett par exemplar och dela ut som på din arbetsplats och liknande ställen!
Tillsammans är vi starka!
 
För dig som vill veta lite mer om hur svensk äggproduktion ser ut så har jag några rapporter för den intresserade att läsa. :)
 
Vardagsaktivism | |
Upp