Jackfruit / Pulled "pork"

Lär "pulled" trenden bli 2010-talets största "mathype"? Dvs sönderkokt mat som blir trådigt. Allt ska vara pulled nu... Även i det veganska köket. Nu har jag snöat in på detta eftersom det är så himla gott.. Men man lär ju bli less på även detta efter ett tag...
 
Jackfruit på burk finns vad jag vet att köpa på två ställen i Sundsvall.
Life på storgatan 26kr och Thaibutiken på sjögatan (mitt emot kulturmagasinet) för 19kr/burken.
Det är samma burk på båda ställena och den ser ut såhär
(köp den i saltlag "brine" och inte dessärvarianten i sockerlag)
 
Hur jag gör min pulled jackfruit:
 
2 Burkar jackfruit
Häll av vattnet och koka sedan i vatten i en timme.
 
Ta en ungsform och blanda ner jackfruiten i marinaden.
In i ugnen i 20min.
Ta sedan och dra isär jackfruiten tilll mindre bitar.
Blanda runt i såsen och in i ugnen 5-10min till.
Sen är det klart :)
 
Marinaden
1 Hackad stor gul lök
Halv burk inlagda vitlökar i chilimarinad.
1dl av chilimarinaden vitlökarna låg i.
2 matskedar sojasås
1 matsked citronsaft
1 tesked vit eller ljus sirap
1-2 teskedar torkade chiliflingor
1 tesked torkad basilika
1 tesked torkad oregano
1 matsked grillkrydda
1 tesked salt
1 tesked svartpeppar
1 tesked vitpeppar
 
Ute från ugnen. Jag använder Sundsvalls tidning istället för underlägg.
 
Vad kan man ha till?
Många verkar äta det som sidotillbehör eller i hamburgerbröd.
 
men jag äter det helst i burrito. Och till det har jag:
 
Mjukt tacobröd
Medium tacosås
Vitlökssås (jag gör egen med oatlys creme fraiche och pressad vitlök)
Hackad rödlök
Hackad tomat
Ris kokt med reneé volitares lantbuljong (såpass att riset blir gult)
Kikärtor
med mera.
Starkt och gott :)
Recept | |
Upp