Kinas Gröna revolution

Ser just nu på en dokumentär på SVT play som heter "Gröna Kina" som handlar om hur Kina är världsledande i utvecklingen av klimatsmarta lösningar, solkraft med mera men ändå världens största producent och konsument av kolkraft. Hur går detta ihop?
Miljön är på många håll förstörd, vattnet är förgiftat, smog, utbredande öken med mera, men vad gör de för att motverka detta?
Miljöteknikens framfart är en sida av Kina som iallafall inte jag visste så mycket om. Visste du?
 
Tillgänglig till den 24 oktober. Så passa på att titta nu!
 
Jag är intresserad av att se fler dokumentärer inom detta ämne. Någon som har tips?
Uppvuxen med solpaneler, bergvärme med mera men tycker ändå att jag vill minska ner min klimatpåverkan. Det är svårt och man vet inte om man gör rätt. Försöker så gott jag kan att återvinna, köpa ekologiskt, inte åka så mycket bil, dricka kranvatten istället för flaska. Men är det nog? Hur spartanskt bör man leva för att det ska gå + - 0 ?
 
 
Vill man ses som lite tokig kan man "gå med i" VHEMT. ( Iof går det inte att bli medlem)

Rörelsen för mänsklighetens frivilliga utdöende.
Låter som att de vill att man ska ta livet av sig, men så är inte fallet. De vill att man ska sluta skaffa så många barn då vi håller på att döda planeten. Många bra anledningar att inte skaffa barn, och även de som har barn är välkomna att "delta". (Nej man ska inte döda de barn man har, man ska bara sluta tjata om att ens barn ska ge en barnbarn).
Mycket är faktiskt vettigt, och jag håller med i mycket. Har själv inte planerat på att föra generna vidare men kan ändå inte riktigt titulera mig som VHEMT´are.
 
Varför började jag tänka på VHEMT efter att ha kollat på en dokumentär om Kina? Jo för att Kina är väl känt för sin tidigare enbarnspolitik, så där har ni kopplingen.
Böcker och Dokumentärer | |
#1 - - Emma Ekstén:

Åh vad spännande! Den ska jag nog se!

Upp