Cheat day!

Får frågan lite då och då om jag har "cheat days" annars kallat fuskdagar. Jag vet inte riktigt var jag ska fuska? På jobbet? På skolan?
Nä, det är inte det dom menar. De menar maten.
Fuskar jag med maten?
Jag äter ju när jag är hungrig.
Nä, om du äter saker du inte "får äta" någon gång ibland?
Jag får äta vad jag vill, men jag väljer att inte göra det!
Ungefär som att jag väljer att inte röka, fast jag får det.
 
Några gånger har det hänt att jag fått i mig ägg, mjölk buljonger mm som funnits i maten. Brukar upptäcka det ibland. Men då har det varit av misstag. Det går ju inte att se om det är hönsbuljong vs grönsaksbuljong alla gånger och så vidare.
 
Att vara vegan är ett etiskt ställningstagande. Frågar samma människor de som varit gifta länge om de har "cheat days" de också?
 

Morgonens havregrynsgröt med havremjölk
och hjortronsylt.
 
Får också frågan om jag "unnar" mig något onyttigt. Typ gluten och godis.
Varför skulle jag inte kunna äta gluten och godis (om det nu är något man tål)
Veganism är ju ingen diet!
 
Försöker att äta nyttigt (sen vad som är nyttigt beror på vem du frågar) för att min kropp mår bra då. Och jag vill inte bli sjuk, men i första hand äter jag det som jag tycker är gott!
 
Som nu försöker jag att börja med att äta gröt på morgonen, något jag gjorde förr.
Dock så tycker jag att det är lite tråkigt, men det går ner.
Tänker då på Folke i Hälsofrämjandet. Han är mycket äldre än jag (närmare 90) och hoppar studsmatta varje morgon. Han äter veganskt och börjar dagen med gröt. Vem vill inte ha den orken i den åldern? Då går det lite lättare att äta det.
 
Hästmat som vissa kallar havre. Suveränt tycker jag! Hästar är starka och snälla, vem vill inte vara det?!
Hälsa | |
Upp