Aktivism

Aktivism kan uttrycka sig i många olika handlingar. Detta är vad jag har träffat på senaste veckan.
 
Bajsaktivism runt Sticksjön i Granloholm.
Festligt och gulligt.
Det finns soptunnor längs vägen.
Ett problem ser jag rent miljömässigt är att alla använder påsar av plast.
Det finns bättre alternativ. Påsar gjorda av majs som är nedbrytbara. Går att köpa på bland annat Ecodog.se!
 
 
 
 
Att påverka genom spel. Hur många ser inte detta?
Har spelat Simpssons i snart två år tror jag, och det har regelbundet efler varje uppdatering diskuterats vegetarianism. Lisa Simpsson gömmer kalkoner inför thanksgiving och serverar alla tofurky (Substitut som kan vara lite trixigt att få tag i sverige), hon har ett marsvinsräddningscenter, mycket om att man ska vara snäll mot djur. Och nu Fat Tonys (maffiaboss) barns uttalande.
Jag skulle önska att jag nådde ut på samma sätt på mitt jobb. Denna app har laddats ner över 50 MILJONER gånger!!
( PETA har gjort ganska många spel men dessa riktar sig till de som redan är inbitna veganer)
 
Det klassiska tjatet
Jag är en klassisk tjatare. Senaste dagarna har jag kontaktat Zmak igen, Kvartetskrogen i Haga, APA, Korvbaren och Skonerten (på kulturmagasinet).
Fråga fråga fråga.
Nu är det så att det räcker ju inte att tjata sig till saker. Man måste ju även börja att köpa dom! I början så kan det vara en ide att stödköpa lite mat. För att det ska stanna kvar på menyn och att dina vänner ska få smaka av dig och se vad det finns för alternativ.
Och ibland händer det att de lyssnar på tjatet.
Som detta exempel. Måste börja åka lite mer tåg igen så att jag kan köpa lite mat på vägen!
Tipsaktivism
Denna har jag köpt på Ica Maxi birsta. Vet att den funnits på andra ställen som Life (Tidigare Hälsokraft) med mera.
Dock är jag lite besviken då jag hällde denna i en soppa och det blev typ grynig/klumpig färg. Smakade inte så mycket så det var helt okej.
Något som var gott var att blanda havremjölk (eller annan vegetabilisk mjölk) med denna och sedan lite oboj i. Mums.
 
 
 
Bära med sig hipstern
Att gå och bära på en smoothie (som till ett hutlöst pris på 29kr för typ 250ml på Pressbyrån på köpmangatan och vid max bland annat har) för att få folk nyfikna.
Ett plus är ju att det är glasflaska, den går att använda flera gånger. Minuset? Det är inte något för mina tvålhala händer som gör att allt hamnar på golvet.
 
Tröjaktivist
Här är jag skyldig. Har några tröjor som uttrycker mina åsikter. "go vegan" med mera.
Skapar debatt bland de som är observanta. Många kollar inte vad som står på kläder längre då alla har text på sina tröjor och byxor numera.
 
Klistermärksaktivism
Går att köpa på bland annat smmi.nu med mera.
Tänk på att olika klistermärkestyper sitter olika bra på olika saker. Väder och vind dödar lätt de billigare i papper.
Påkostade som denna varghatarklisterlapp håller längre utan att gå sönder, men satt inte speciellt bra på glas.
Denna satt på entrén på Bauhaus i Birsta men jag gick helt enkelt och drog ner den, och det blev inga märken på fönstret heller.
Så nu vet vi att dessa florerar i stan, så är det lättare att upptäcka dessa och plocka ner.
Fäster dock riktigt bra på fuskläder mm så akta att det inte fastnar i något påväg till soptunnan!
 
 
 
Sen finns det massa andra bra sätt att föra sitt budskap
Musik
Bilder
Film
Poesi
Informationsspridning, typ foldrar, afficher, föreläsning
Demonstrationer
Fråga om produkter, "vad innehåller denna?" "Är den testad på djur?"
Insändare
Ringa in till radion
Provsmakning (väldigt populärt)
BTW; Vad skulle DU vilja provsmaka som är veganskt här i Sundsvall? Ska fixa något till årsmötet för Djurens Rätt. Ge mig tips! Kanske är det någon som var med förra året och hann prova lite. Denna gång har det inte varit Vegovision innan men något nytt bode vi kunna hitta på. Jackfruit?
 
Med mera.
 
Vilket är ditt favoritsätt att utöva aktivism?
Vardagsaktivism | |
Upp