Havspasta

Såg på bloggen Inte vego, men... ett recept på havspasta. Eftersom jag hade allt hemma redan så var det ju lättare än lättast att bara laga ihop och prova!
 
Dock så ser inte mitt lika aptitligt ut som på den andra bloggen ^^
 
 
 
Receptet kopierat från Inte vego, men...
"HAVSPASTA, 4 portioner
4 port valfri pasta, kokat enl föpackning
0,5 liten rödlök, finhackad
200 g rökt tofu, skuren i småbitar
0.5 tsk sambal oelek
1 liten förpackning Oatlys iMat fraiche, 2 dl
En himla massa torkad/färsk/frusen dill
1 burk 100 g tångcaviar (se till att använda den orangea sorten om du vill att maten ska se aptitlig ut!)
 
1. Stek rödlök och tofu i olja tills löken börjar mjukna. Klicka i sambal oelek och fräs lite till. Rör ner hela burken med havre fraiche och låt det koka upp.
2. Ta från värmen, tillsätt dill och hälften av caviaren. Salta och peppra om du tycker det behövs.
3. Blanda såsen med den nykokta pastan och sleva upp på tallrikar. Klicka ut resten av caviaren över respektive portion. Njut."
 
Mina kommentarer:
Tagiatellepasta innehåller oftast ägg, men köper du en billigare variant, typ ica basic som jag gjorde min middag på så är de oftast äggfria. Jag tog 4st pastaknytten.
Tog även lite mer sambal olek och en hel liten rödlök.
Och jag åt upp allt själv, så för mig blev det en stor portion.
När såsen är nykokt är den väldig lös och rinnig, så lät den svalna lite och då blev den härligt krämig! Tyckte det blev lite för mycket kaviar med en hel burk.
Men detta är ju en smaksak!
Detta är definitift en sak jag skulle kunna laga igen! Kanske inte varje vecka men när saltsuget är stort!
 
Nu blir det kanske att prova på shepherds pie! Har nog aldrig provat det tidigare men nu har jag förstått att det är i princip bara att mala ner det man har hemma i form av lök, bönor, linser, sojafärs och liknade under ett täcke av potatis/rotmos.
Recept | |
#1 - - Söderbergskan:

Låter jättegott. Jag är verkligen en urtypisk fiskmänniska och älskar "havssmak", så det är något jag verkligen kan sakna. Mitt närmaste Citygross har dock bara wasabicaviar + den på tub vilket är litet udda, men jag får se till att få fingrarna ur röven och åka till en annan stormarknad med stort vegoutbud.

Svar: Du kan ju beställa via exempelvis Seitanfoods och liknande :) Annars så går det lätt att göra tofu hemma. Seitan är lite svårare men det går :)
Happy

Upp