Pimpat pulvermos

Ni vet när man ät trött och hungrig och vill ha något snabbt och gott men ändå inte orkar göra från grunden.
Så var det för mig idag. Det blev tunnbrödsrulle med pimpat potatismos, fry´s korv och grönsaker från salladsbuffen i ett mjukt tortillabröd. (Mycket bättre att använda tortillabröd till detta än tunnbröd då moset rymmer genom de små hålen och grödet går av när det viks.)
 
 
Potatismospulver har ofta mjölk i sig, MEN de billigaste är ofta veganska, som exempelvis Ica Basic potatismos.

Problemet är ju att pulvermos är så otroligt tradigt.
Många av oss bär ju skolmatsalens pulvermos i minnet, ni vet den med oupplösta klumpar i och noll kryddning.
 
MEN det går att få även det billigaste moset gott!
Enligt förpackningen ska det vara 2,5dl mjölk och 4,5dl vatten. Då smakar det urk, har provat.
Ta istället en 2dl förpackning av Carlshamns smaksatta grädde (havrebaserad) och resten soja eller havremjölk och koka upp (7dl vätska totalt). Blanda sedan ner pulvret långsamt.
Sen så ska det kryddas. Enligt förpackningen med en halv tesked salt och svartpeppar.
Nej! Ta istället någon roligare saltblandad krydda, exempelvis herbamare´s örtsalt och lite cayennepeppar, paprikapulver eller liknande och smaka av under tiden.

Då blir moset riktigt gott.
Tyvärr blev det ingen bild idag då jag helt enkelt inte orkade utan stöp i säng som en strandad val efter måltiden. Mätthetsdöden är plågsam.
 
 
 
Denna grädde använde jag,
Går att köpa på bland annat
Ica bommen i Njurunda
Recept | |
#1 - - Anonym:

Hej. Jag är ett stort fan av pulvermos och gillar ditt tips här. Jag skulle precis köps ett paket VIA Basic mos, men fegade ur när jag såg är det innehåller ospecificerat e471. Vet du säkert om det är växtbaserat?

Svar: Jag har inte kontaktat företaget själv men har för mig att jag läst det på någon sida där de mejlat och frågat, då jag själv inte skulle kolla på pulvermos eller liknande produkter då jag bara antar att sådana produkter är proppade med mjölk....
Happy

Upp