Besök i naturen

Nu är det naturplugg som gäller. Har faktiskt fått lov av arbetsförmedlingen att inte söka lika många jobb som vanligt för att kunna bli godkänd på naturkursen, vilket kanske skulle kunna ge mig större chans till att få jobb framöver! Vilket är riktigt skönt, det är en stress i sig att behöva lägga ner massor med tid på jobbsökande så att hjärnan är mos när man väl ska sätta sig ner och plugga.

Problemet är ju bara att det finns så mycket som ska läsas på som exempelvis jordmån, träd, växter, svampar, lavar, stenar, kryp, fjärilar, lokalhistora och fåglar.
Trots att jag vuxit upp ute på landet så har jag inte speciellt mycket kunskap om allt som finns där. Har mest bara varit ute och filosoferat och kollat på alla möjliga saker, utan att ha någon aning om vad det är. Min bakgrundsnivå är att kunna se skillnad på björk och gran, sten och sand, vitsippa och mossa. Ungefär.
Så det är jobbigt att försöka lära sig så mycker som möjligt och få det att fastna.
 
Nu under vintern har det varit extra svårt, har ju av naturliga skäl inte kunnat undersöka det som växer.
Men försöker iallafall.
Men skulle behöva lite av din hjälp på det som jag fastnat på.
 
HJÄLP  MIG?
DEL 1
DEL 2
 
 
Blev ett besök till havet.
 
Sen blev det fikapaus på en äng med boken "svenska träd" som är riktigt bra för nybörjare!
 
Natur / Artbestämning | |
Upp