Hjälp mig identifiera stenar och svampar

Tyvärr har jag ingen bok om svampar eller stenar hemma just nu, glömde att låna på bibblan när jag var där sist. Ni kanske kan hjälpa mig en bit påvägen?
Skriv i kommentarerna, det går att vara anonym om du vill. Skulle betyda väldig mycket för mig!
 
1. ???
 
 
2. ??
 
 
3.??
 
 
4. ??
Den vänstra stenen är mer blå i verkligheten, den högra är mer röd
 
 
5. ????
 
 
6. ???

Väldigt fin blå färg på denna sten :)
 
 
7. ???
Fina melerade stenar. Vad heter det när stenarna har distinkta streck igenom sig likt den högra stenen? Vad heter det när det bara är en mjuk övergång mellan färgerna som den i mitten? Och vad heter det när det är som på den vänstra stenen?
 
 
8. ??
Växte på stenar.
 
9. Scharlakansröd vårskål (?)
 
 
 
10. ???
En lav kanske? Växte på döda träd.
 
 
 
Natur / Artbestämning | |
#1 - - Nathalie Isaksson:

Jag fotade liknande svampar som de på bilden högst upp. Kan inte hjälpa dig m vad det är för några... men vill själv veta så jag delar din fråga :)

Svar: Skönt att jag inte är ensam ;)
Happy

Upp