Åsele marknad

Idag har jag varit på Åsele marknad, i södra lappland. Sista marknadsdagen är imorgon måndag ifall ni skulle vilja åka dit.
 
På vägen upp så såg vi en skogsbrand som vi fick rapportera in, påvägen hem så var den som tur var släckt. Vi såg flera gamla skogsbränder där marken var svart, och en aktiv större skogsbrand där det var brandbilar mm. Känns som att hela Sverige står i brand! Stackars brandmän som inte hinner med att vila upp sig.
 
Aja, väl framme i Åsele så skulle vi ringa taxi. Tydligen så är det inte så lätt att få tag i en taxi, speciellt inte när taxibolaget som kör privatresor ( ett annat bolag för färdtjänst) hade en telefonsvarare som sade "ringer du tidigt så har vi kanske inte vaknat ännu, och ringer du sent så sover vi nog". Mitt på dagen! Tydligen fanns det bara ett "Åsele taxi" och vi höll på att bli uppätna av bromsar och getingar. Tur nog hade vännen en kompis i Åsele som kunde komma och hämta oss.
 
Marknaden i sig är trevlig, lite utspridd runt om i stan och hembygdsgårdsmuseumet. Sortimentet är väldigt likt det som är på Selånger marknad, fast mer inriktat på skog, kött, fiske och billiga knivar. Tror jag nog var den första veganen vissa har träffat där!
Tävlade i lite olika tävlingar som handlade om skog. Som att gissa vikten på furorna(tall) på trailern, svara på frågor om gran och tall med mera (frågorna fanns inte i deras brocyrer heller) men men. Lugn stämning. Man blir liksom lite avstressad av att åka till en större håla, liksom man får komma som man är på ett sätt som inte riktigt är okej här. Livet där känns så enkelt på ett sätt men mer fysiskt jobbigt.
 
Hade lite otur att hitta mat (någon som har tips så kan jag åka dit nästa gång) så det blev en pizza utan ost på ett ställe med massa uppstoppade djur...
 
Något som är lite skönt också lite mer norr är att försäljarna inte är lika jobbiga, jag föredrar faktiskt när de bara säger jo jo jo när man frågar.
Jag köpte på mig lite oliver (samma som på Selånger marknad) och två T-shirs, med texten "FRA den enda myndigheten som faktiskt lyssnar på dig" och "Stör mig inte, jag är redan störd". Skulle inte handla något onödigt men ja.. Så kan det bli ibland.
 
Många scener, astister och andra uppträdanden men vi orkade inte vara ute i solen just då så missade lite.


Bild lånad från Åsele marknads hemsida http://www.aselemarknad.se/
 
 
 
BTW, Denna gick på repeat på marknadens tivolifält. Bara i norrland eller? Tror inte Ingemar går hem så bra söder om Hälsingland eller har jag fel?
 
Allmänt | |
Upp