Hej allihopa

Hej!
 
Har inte varit aktiv med bloggen då det hänt mycket i livet. Allt från positiva saker som att arbeta med mera till mer tråkiga saker som dödsfall med mera.
Jag hoppas att mitt liv stabiliseras allt mer eftersom och att jag kommer igång igen och rör mig ute på stan.
 
Tänkte börja berätta lite mer om vår "djurfristad" här hemma. Jag bor mestadels ensam på en gård med kaniner, chinchillor, katt och hästar. Tidigare har det bott allt från vandrande pinnar till hundar hos oss.
Jag har alltid varit intresserad av djur och natur och efter att jag övertagit denna gård intresserat mig mer om att leva "enkelt".
Är uppvuxen både centralt och på landet, och kört lite olika maskiner mm för nöjes skull. Men är min plan att lära mig att "klara mig själv" på gården. Eftersom jag är kass på maskiner så blir det istället tillbakagång till äldre "människodrivna" prylarna. Har nu de senaste dagarna snöat in på liar och plockade fram handdragna gräsklipparen. Min vanliga gräsklippare fick sig en ordentlig törn när garaget rasade in i vintras.
De som känner till mig lite kanske har hört att jag varit utan varmvatten (har ljummet vatten i perioder) inne sedan januari och det har jag anpassat mig till. Duschar när jag åker och tränar, tvättar mig utomhus mm. Går ändå bättre än vad jag trodde, man anpassar sig ändå ganska bra efter nya levnadsförhållanden. (perioden utan avlopp för några år sedan var betydligt jobbigare!). Att tvätta kläder för hand är väldigt jobbigt. Så någon form av tvättklocka/vevmaskin skulle vara roligt att ha hemma. För jag är säker på att tvättmaskinen kommer att gå sönder 😂
 
Kan berätta lite om varför jag tror den kommer att gå sönder, utöver att alla personliga tråkigheter runt omkring mig så går alla mina prylar sönder en efter en. Eftersom jag inte har facebook så är man numera försvunnen och avskärmad från omvärlden. På det så är jag utan smartphone. Min älskade Cat S60 med värmekamera sa upp sig på själva nationaldagsfirandet i Sundsvall. Fick sedan igång min andra telefon och även den har vandrat vidare nu. Så har en traditionell knapptelefon som det går att SMSa på. Faktiskt väldigt skönt att slippa allt plingande!
Utöver att vara lite svårare att nå så har bilen gått sönder, djuren gjort illa sig flera gånger (Inget som jag kunde ha förhindrat i förväg), nyköpt mat som varit möglig, översvämning i källaren och så vidare, listan kan göras väldigt lång med alla motgångar under inte alltför lång tid.
 
Har börjat med lite funderingar på självhushållning, att odla lite och sånt. Har inte hållt på och odlat något seriöst förut men kanske nästa sommar om vi hinner klart att fixa altanen i år (som också gått sönder). Eftersom jag har och kommer att ha begränsad ekonomi framöver så vill jag kunna leva relativt billigt och nyttigt utan att det för den delen ska ta över mitt liv helt utan kunna ge möjligheter att åka iväg på spontanresor, rädda avlivningshotade djur med mera. Har till och med funderat på att ha inneboende i framtiden.
 
Har du en lie som passar en person på ca 170cm? Helst i trä. Den jag använder nu är i metall och ca 130cm lång orv så lite tung och för kort så skulle gärna vilja köpa en i rätt storlek.
 
 
 
Bjuder på en bild på mig och min gula lilla sak. Någon som kan gissa vad den används till?
 
 
Allmänt | |
Upp