Bitar av nyponskal

Köpte en påse för ett tag sedan och inte kommit på något att använda det i. Nypon har mycket c-vitamin och andra bra ämnen, superbra nu i förkylningstider och jag vill inte bli sjuk!
Provade att blanda ca ½ ~1dl i min pannkakssmet, och det var jättegott!
Lät smeten stå ett tag för att skalbitarna skulle mjukna för de är ganska hårda.
Resultatet? Pannkakor med härlig syrlighet! =D
 
Nu har jag fått inspiration!
Blir nog snart ett inköp av Nyponskalsmjöl att göra nyponsoppa på!
 
 -- UPPDATERAD 17/10 2013 --
 
Har provat att göra nyponsoppa med gott resultat efter Risentas recept
 med nyponskalsmjöl.
 
6dl vatten
0,5dl nyponskalsmjöl
1matsked potatismjöl
1-3matskedar socker
 
blanda potatismjölet i det kalla vattnet (annars blir det klumpar), häll i nyponskalsmjölet och sockret och koka tills soppan har lagom konsistens. Vill du ha tjockare soppa tillsätt då mer potatismjöl.
Koka inte soppan för kort stund bara för då kan det bli lite hårda bitar i soppan.
Är inte lika söt och slät som vanlig köpt nyponsoppa, perfekt för en lite mer "vuxen" smak :)
Hälsa, Recept | Glutenfri, Vegan, Vegetarian, Vegetarisk, Vego, vitamin | |
#1 - - Nicolina Sällberg's blogg – 25-årig utbildad webbredaktör, bloggnörd, vegan och feminist från en liten by vid havet:

Åh, låter spännande! Jag gjorde med pannkakor idag, fast mina blev ganska äckliga, haha... antagligen för att jag bara hade vanligt vetemjöl, gillar oftast inte det, vill ha något fullkorns-tjohejsan så det smakar mer :)

Svar: Ja det är konstigt att jag inte längre tycker om "vanliga" pannkakor nu efter allt experimenterande med olika nöt, quinoa, bovete mm mjöler... och innan gillade jag inte andra sorter än standard vitt mjöl...
Happy

#2 - - Nicolina Sällberg's blogg – 25-årig utbildad webbredaktör, bloggnörd, vegan och feminist från en liten by vid havet:

Det kanske är att man vänjer sig vid att det ska vara på ett visst sätt :)

Svar: Sant :)
Happy

Upp