Foderbrist - Hamling

När jag sitter på nätet och läser i olika forum ser man hur fler och fler blir desperata. Det har börjat stjälas hö och silagebalar och folk är till och med så fräcka att de åker hem och slår folks ängar när de är borta!
Jag vet inte riktigt hur många gånger min familj har haft inbrott totalt men har haft i detta hus en gång och på gården flera gånger (folk stjäl till och med trasiga krattor!!!). Tidigare hus har det varit bilstöld, vedstöld mm. Så lär få vakta mitt hö ordentligt....
 
För alla de som har djur så är det dags att börja Hamla nu, iallafall björk för här börjar bladen att vissna. Hade tänkt börja provhamla lite då det är en bra konst att kunna och gör träden gott. Någon i Sundsvall - Timrå - Härnösand som har erfarenhet av Hamling?
 
I ladugården som jag tänkt förvara det jag hamlat i har en bädd av spån som det sprungit råttor/möss/katter och gjort sina behov i i massa år, några tips på hur man får ut det utan att få sorkpest? Typ bra munskydd och skyddskläder mm som är att rekomendera?
Livet på landet | |
Upp