Dagens internetsummering

Nu är det inte många dagar kvar av Spa-tävlingen som Alpro håller i! Du måste vara över 15år och skicka in ditt bidrag innan den 31/10! Så kolla om du har några kodade produkter hemma och om du har det så klicka in dig på denna länk
 
------
 
I Januari kom Jordbruksverket ut med en rapport om Hållbar Köttkonsumtion. I rapporten står det bland annat att vi bör minska ner köttkonsumtionen och istället äta mer vegetariskt. Läs mer HÄR.
Intresset för denna rapport har nu tagit ny fart. För att hålla sig uppdaterad på kommande rapporter och nyheter från Jordbruksverket klicka HÄR
 
Relaterat till detta ämne har bland annat Supermiljöbloggen skrivit om den ökade köttkonsumtionen, Mellan 1990-2011 gick konsumtionen upp 40%, till hela 87kg kött per person/år!
DET ÄR SKRÄMMANDE!
2012 Gick det dock ner till 85kg per person/år. Jag hoppas att siffrorna fortsätter att minska i stadig takt ner till 0kg!
 
Naturskyddsföreningen har också i januari skrivit om rapporten, bland annat att det borde införas köttskatt. Något jag håller med om till fullo! Varför ska vi skattebetalare ge bidrag till något som bara bidrar till lidande, ond bråd död, miljöproblem och sjukdommar?
 
------
 
Jag tror ingen har missat att det är rosa-bandet månaden nu i Oktober. Men något många har missat är att det finns studier på att veganer löper lägre risk att drabbas än de som äter animalier.
 
 
 
 
 
Jag har skrivit lite om mjölk och hur det påverkat mig i ett tidigare inlägg.
 
Även för miljön är mjölk dåligt
 
Och som ni säkert redan vet så är inte mjölkindustrin bra för djuren heller.
 
Forskare på Harvard University - Sluta drick mjölk!
 
-----
 
 
 
Skriv på HÄR för att få Kina att sluta sälja nyckelringar med LEVANDE sköldpaddor/andra små djur!
Exempelvis så ligger sköldpaddorna i en näringslösning som gör att de kan leva upp till 2 månader (!!)
DET ÄR JU SJUKT!!!
 
Deras Dog Eating Festival där över 10.000hundar dödas är också sjuk. Jag undrar varför världen är så empatilös?
Enligt The Huffington Post så ska de ha firat trots protester. Jag är glas att fler och fler protesterar. Ibland kan det kännas som att det inte lönar sig att skriva på alla dessa namninsamlingar. Men jag tror faktiskt de gör skillnad. Folk får upp ögonen för problemen, sprider dessa vidare (ökad kunskap) och ju fler som säger nej, desto mer kommer vi att uppnå.
 
På ett sätt så förstår jag att vissa i kina är grymma mot djur, staten är inte snäll mot befolkningen heller.
Förra året (2012) avrättades det över 3.000personer i Kina, det är hela 4gånger mer än alla andra länder tillsammans! Läs mer om detta i The Economist.
 
 
 
Allmänt | |
Upp