VIsa solidaritet för djurrättsaktivism och Mjölkproduktion mm.

Först vill jag bara säga tack till Cirkus Skratt! Nu ska även de sluta med vilda djur på deras cirkus! Kanske har de sett vilket mediauppsåt det blev mot Cirkus Scott?
Väldigt glad att fler följer samma exempel
 
Men nu vill jag skriva lite om just djurrättsalliansen;
Alliansen startades 2005 efter att en grupp hoppat av djurens rätt då de enligt deras åsikt varit för "mesiga", trots att båda föreningarna har liknande namn så agerar de inte på samma sätt/hör inte ihop.
Alliansen är trots namnet inte politiskt bundet, och jobbar med gräsrotsaktioner som att frita djur och upplysa folk om hur djuren lever, mestadels via bilder och filmer.
 
Har ni sett artikeln som cirkulerar på olika mediaplattformar som instagram, facebook mm?
"Visa solidaritet för våra djurrättskämpar" och liknande brukar det stå under artikeln (Djurrättsaktivister häktade för mängder av brott - expressen)
Först och främst vet jag inte hur jag ska visa solidaritet mot dom? Ska man göra något speciellt? Är det något event som är inbokat som jag missat?
Jag tycker aktivism är bra, när det hålls på en rimlig nivå, men när man börjar att sätta eld på saker, misshandel, förstöra saker mm (Jag förstår frustrationen och att det kanske är något som hänt i stridens hetta) (Minkfarmare i dispyt med Djurrättsalliansen)så börjar det gå för långt.
Det är just det vi andra vardagsaktivister inte riktigt vill bli förknippade med.
Eller att stjäla en gravsten (!!!) för att lägga utanför någons dörr.
 
Däremot att gå in i byggnader och knäppa kort och sprida kunskap om missförhållanden, (Swedish Meat´s ordförande Lars Hultström avgår efter skandalbilderna) , demonstrationer, affichering mm är i mitt tycke acceptabelt och på en rimlig nivå.
 
Jag tycker faktiskt att Djurrättsalliasen är både bra och dålig, ett bra forum för de som vill agera mer på gräsrotsnivå mot enskilda företagare (Ett liv som gris) (Sveket mot minkarna) och liknande aktioner de använt sig utav. (Mats Engmans minkfarm i Nacksta får besök) (Nacksta minkfarm är nu stängd, hittade ingen tidningsartikel om det men en bloggare har blandannat gjort en sång om minkfarming "om jag bara döda dig" )
VEM ha missat alla de klistermärken med bild på en mink som fått öronen avbitna? trots att det var flera år sedan de sattes upp så har de lyckats sitta kvar, och klistermärkena finns då överallt, på skolor, torget, i busskurer, på lyktstolpar mm. Riktigt bra kvalite på de klistermärkena med andra ord!
 
Här är lite av vad Djurrättsalliansens resultat vid olika aktioner
 
------
 
Djurens rätt grundades 1882 och är just nu Sveriges största djurrättsorganisation, Djurens rätt arbetar med fredliga metoder och genom att påverka politiker (så de kan instifta nya lagar) och folkutbildning av djurens situation.
 
Djurens rätt har ni i dagarna släppt en ny rapport om hur mjölkkor lever, Mjölkfabriken (PDF) (Går även att köpa som folder i webshoppen ).
 
Jag har läst den och den är saklig och bra (Inga hemska bilder så även ni känsliga kan läsa den)
, många källor, vilket är jättebra!
Jag har själv varit på ett antal olika nöt-uppfödningar och tittat, och ingen har varit den andra lik (iof har jag inte varit på 100st). Men enligt statistiken (och lagen!) så är de flesta faktiskt väldigt lika, och om man tänker efter. De lever inte i sin naturliga miljö. (Jag vill faktiskt hävda att de vanligaste mjölk-raserna är inte anpassade för att bo i ett nordiskt klimat.) Kalvarna får inte dia så länge som de naturligt skulle göra (hos mjölkkor), kalvarna av hankön säljs för att gödas upp till att gå till slakt. Så även fast man "bara dricker mjölk" så bidrar man till köttindustrin, något jag själv försökte förtränga när jag fortfarande drack mjölk. Numera finns det ju så många bra substitut att välja bland så vanlig mjölk, grädde, ost, margarin är inte svårt att byta ut längre.
 
Det roliga i sammanhanget är att folk blir så upprörda av denna rapport. Har följt kommentarena på faceboksidan, och där dricker minsann folk bara närproducerad mjölk, deras djur får vara ute året om, djuren mår bäst av att vara inne hela tiden etc etc etc. Bäst är det väl när de enligt uppgift KÖPER mjölk opastöriserad från bonden. "Kan bli förbjudet att köpa mjölk direkt från bonden".  Ska man verkligen dricka något som är farligare än vanlig mjölk (Källa Livsmedelsverket)
 
Förresten, varför kallas ko-djuren för NÖTKREATUR? De har ju inget med nötter att göra, och kreatur.. eller boskap... Det är väl bara ännu ett sätt att verbalt distansiera sig från djuren, vad de egentligen är, kor.
 
Så för er som ännu inte skippat mjölken, om ni inte gör det för djurens bästa, gör det då för naturen och din egen hälsa! Finns massor av vetenskapliga artiklar om på vilket sätt mjölken är skadlig mot hälsa, djur och miljö, men jag riktar nu in mig på allergier, något som ligger mig varmt om hjärtat. Allt för många går runt och ständigt mår dåligt pga sin mjölkallergi!
 
I ett avsnitt av Food Hospital (Visas på TLC just nu, från England) så hade de i ett avsnitt en pojke som led av besvärande klåda, exem över hela kroppen och familjen hade provat ALLT och pojken blev botad, av att sluta dricka mjölk.
Astma och allergiförbundet - allergi mot komjölk
Astma och allergiförbundet - Mjölk - Det vanligaste odeklarerade allergenet
Mjölkfri.com - Mjölkallergi
 
-------
 
 
Min egen erfarenhet av att sluta med mjölk var faktiskt att upptäcka att jag var allergisk mot det!
Något jag visste ganska tidigt var att jag var känslig mot laktos, uppsvälld mage, magsmärtor och diareer. OCh då började jag med laktosfritt. Tyvärr så tänkte jag inte längre än att är jag allergisk mot en sak i mjölken så är det nog så att jag är allergisk mot det andra? Min ena förälder var också känslig mot laktos, något som borde fått mig att tänka till ännu mer, men tyvärr inte.
Itutad sedan barn att mjölk är bra för dig, annars kommer skelettet att gå av, så drack jag mindre och mindre mjölk, började succesivt att byta ut mot andra sorters mjölker.
MEN fortfarande så fanns det ost etc i min mat, så jag var aldrig fri.
Mina astmaproblem blev bara värre och värre. Provade olika preparat, trots maxdos av underhållsdos och användning av snabbverkande flera gånger om dagen så hjälpte det inte så mycket som jag ville.
Jag tränade väldigt mycket ett tag, uppemot 5gånger i veckan under flera år, trots detta så kunde jag inte hänga med på en vanlig uppvärmning eftersom jag fick sån hosta och andnöd. Några gånger så svimmade jag av andnöd.
Jag tränade i månader(utöver min vanliga träning) för att kunna jogga mitt mål på 1km. Tillslut klarade jag det, Och fick lägga mig ner på marken med hemskt bultande i öronen, yrsel och illamående. efter det blev jag avskräckt och slutade att försöka jogga, det var väl ändå inget för mig.
 
Jag började vara vegan hemma men åt för "husfridens skull" mjölkprodukter på jobbet och när jag var bortbjuden/åt ute. Tills jag en dag bestämde mig att nej, nu vill jag inte vara "snäll" mot andra genom att äta sådant jag inte tycker är rätt framställt. Veckorna innan så var jag hos en vän på en liten hemmamysfest, och fick mitt värsta astmaanfall någonsin. JAg trodde helt enkelt att jag skulle dö. Det tog tvärstopp. Jag kunde inte stå på benen de bara vek sig. Som tur var hade jag min medicin på mig och lyckades få i mig lite, mina vänner blev jätterädda (och jag med) och ville ringa ambulansen (jag ville inte, ibland för envis för mitt eget bästa).
 
Efter att jag blivit vegan på heltid så märkte jag att jag inte behövde at mitt snabbverkande lika ofta, för att sedan sluta med den helt. Började då även trappa ner underhålldosen, och ändå vara bättre i luftrören än jag någonsin tidigare varit.
(I perioder tidigare var det så svårt att andas när jag skulle sova att jag fick ta snabbverkande och fick ligga upppallad av kuddar, låg jag platt höll jag på att slemma igen, och fick ta upprepade doser under natten).
 
När man har astma så får man göra regelbundna besök (typ en gång om året/vartannat år) för att se hur astman utvecklat sig. Vid mitt återbesök påtalade jag att jag är nästan symptomfri nu när jag slutat med mjölkprodukter, tydligen så var detta väl känt i sjukvården men det är inget som sägs till patienterna!

Jag har alltså helt i onödan mått dåligt (och säkerligen mååånga fler) för att man inte vill säga åt folk att sluta dricka mjölk för att det är kontroversiellt!!! SJUKT ÄR DET!
 
Nåja, en dag fick jag iallafall för mig att jag borde ju prova att jogga igen, trots att jag nästan lagt träningen på hyllan på grund av olika skador så var jag ju nyfiken hur bra jag egentligen är i luftrören.
Kunde jogga 1km utan problem på första försöket, utan att hosta upp slem, få pipande andning, ont i lungorna, ingen yrsel eller bultande i öronen! NI ANAR INTE hur lycklig jag var då!!!
 
För er som är nyfiken på hur mycket mindre medicin jag tar nu så är min nuvarande dos (Planerar att sluta helt framöver, vill inte gå för fort fram)
 1ggr/dag * 100mcg Flutide
Bricanyl/oxis enstaka gång vid förkylning.
 
Som mjölkdrikare
4ggr/dag * 100mcg Flutide
Oxis/Bricanyl/symbicort ofta flera doser dagligen.

Vad har detta resulterat i då?
Jo att kunna känna sig fri! behöver inte ha med mig medicinen överallt, jag sover bättre, slipper darrningar och svamp på tungan och "förändrad röst".
Jag är piggare och hälsosammare, sparar pengar, förbättrar miljön och situationen för djuren!
 
Jag önskar att jag blivit vegan tidigare!
Hälsa, Övrigt | Cirkus, Djurplågeri, Lidande, Vegan, djurrätt, sundsvall | |
#1 - - Ann-Eli:

Väl skrivet!!!

Upp