Vinterjacka efterlyses

Nu när det börjar bli kallt känner jag behovet av att införskaffa en ny vinterjacka.. Den jag har just nu börjar det gå hål i på flera ställen plus svarta fläckar som inte går bort, det är dags för den att bli en  "hemmajacka" och jakten startar efter en ny "uteblandfolkjacka".
Någon som kan hjälpa mig?
 
Egenskaperna jag söker är:
Väldigt varm
Någorlunda vattentät
Päls, ull och dunfri
Helst i färgen mörklila
Miljövänlig
Bra villkor för arbetarna
Luva
Stora fickor
Storlek 38-40 med långa armar.
 
Mission impossible?
 
Webshoppar är också välkommet, helst en svensk så att det går att byta vara om den ej passar
 
 
 UPPDATERAD 25/9 2013
 
Har nu surfat runt och hittat olika tillverkare men kan inte bestämma mig riktigt, ska åka till stan och kolla om det är några butiker som har dessa märken men vill även höra om någon har erfarenhet om det är värt att slänga ut 5000+ på en jacka, skulle vara riktigt surt om de går sönder efter en säsong av normalt användande....
 
Houdini Som tyvärr inte hade någon lila jacka
Haglöfs Hittade många som föll mig i smaken estetiskt
Klättermusen Verkar bra
Fjällräven har mest dunjackor men även "eco" märkta jackor.
Det konstiga med fjällräven är dock deras kundservice, mejlade denna fråga:
"Jag undrar om fjällrävens lilla logga som sitter på alla produkter är gjord utav läder?"
och får till svar:
"Alla produkter där det står ”contains non-texile parts of animal origin” har en Fjällräven logga av läder."
Så är de gjorda av läder eller är det olika??? Någon som fått ett bättre svar? Kommer troligtvis att maila en gång till
 
Haglöfs, Klättermusen och Fjällräven säljer läder och dunprodukter men inte Houdini! de har en "fejkdun"jacka som heter Dunfri. Gilla!
 
Några fler tips??
 
Kläder | Vego | |
Upp