Ett år för djuren

Underbart initiativ! Donera gärna!
Filmer från föredrag mm går att hitta på Djurens Rätts youtubekanal.
 
 
Foto av José Figueroas
Bild och text lånat från hemsidan ettårfördjuren.se
 
"Ett år för djuren är ett projekt där jag, Martin Smedjeback, ska jobba helt gåvofinansierat motsvarande heltid under ett år för djurens rättigheter. Projektet pågår från den 1 januari 2015 till den 31 december 2015. Under året vill jag, i samarbete med många andra, visa på olika sätt att vara aktiv för djuren i vårt samhälle. Min ambition är att lära mig hur jag och andra kan finna ökad inspiration och färdighet i hur vi kan vara engagerade för djuren. Jag kommer särskilt att fokusera på djuren inom livsmedelsindustrin eftersom de är bland de djur som lider och dödas allra mest. Jag har formulerat ett antal mål som jag har för året och planerade aktiviteter för att nå dessa.

Frågan om djuren och deras rättigheter är en av de viktigaste moraliska frågorna i vår tid. Djuren i vårt samhälle utsätts för ett massivt förtryck och dödas i en sådan omfattning att vi oftast har svårt att greppa det. Men vi måste inte utsätta djuren för lidande. Vi människor har möjlighet att stoppa exploateringen och dödandet av djur. Det är därför jag vill ägna detta år till att arbeta för djurens rättigheter. Det betyder inte att jag tycker att andra frågor är oviktiga. Jag tycker fortsatt att vi borde stoppa svensk vapenexport, att klimatkrisen måste hejdas, att vi borde ha en mycket generösare flyktingpolitik, att konsumtionssamhället utarmar vår planet, att arbetet mot rasism, sexism och homofobi måste fortgå. Alla dessa frågor är fortfarande mycket angelägna för mig, men inte fokus för mitt engagemang under 2015 (dock kanske någon eller några av frågorna blir fokus ett annat år!).

Denna satsning för djuren kommer inte vara möjlig utan personer som dig. Det är roligare och effektivare att samarbeta. Därför hoppas jag att många kommer att vilja jobba tillsammans med mig kring några av de aktiviteter jag har tänkt göra. Utan ekonomiskt stöd kan jag inte heller genomföra detta projekt. Om du tycker att det här projektet verkar vara bra och har några slantar att avvara så gå gärna in på stöd för att se vad du kan göra.

Tillsammans är jag övertygad om att vi kan skapa ett samhälle där djuren ges respekt och omsorg istället för lidande och död."
Event | |
Upp