Veggievore / Veggivore

Någon som hört talas om det uttrycket?
Tycker det är jättetråkigt att de som äter kött vill kalla sig för liknande uttryck som oss som är "veggos"...
Varför vill man profilera sig som en "fuskande" vegitarian? Varför inte bara säga något i stil med "jag äter bara svenskt kött, fågel, fisk och mejeriprodukter"? Varför vill de kalla sig vegetarianer när de inte är det?

Är det häftigt att kalla sig vegetarian? Tro mig alla icke-vego´s, det är inte "häftigt" att vara vegetarian. Tro mig. Jag har varit det länge! Det är inte kul att bli verbalt attakerad av okända människor. Det är inte häfrigt att behöva gå hungrig och utstött på grund av sin tro.
På ett ställe jag jobbade tidigare blev jag inte "bjuden" på det dagliga fikat som alla andra var med på. Jag fick lyssna på deras skratt på håll istället. Ensam. Så häftigt va?
 
Tack och lov har jag jobbat på bättre arbetsplatser, där jag har fått vara med.
Numera berättar jag inte att jag är vegan förrän folk frågar. Det är enklast så och då är jag forhoppningsvis redan accepterad, då brukar det gå lättare.
Klimatet nu är mycket bättre än för 10 år sedan, det är jag jätteglad över, men det är inte på grund av att det är häftigt som man väljer bort animalier, det är för ens eget samvete, miljön, djuren, hälsa med mera.
 
Har sett att det diskuteras om att många som blir vegetarianer av olika sorter ibland hoppar av och börjar konsumera kött igen, vilket är väldigt tråkigt, men jag antar att de inte varit tillräckligt redo mentalt för att fortsätta i samma spår, att de är just de som tycker att det verkar "häftigt", på grund av att de tror att de ska gå ner i vikt, bli snyggare, att någon utifrån påverkar. Då är det väl inte så konstigt att man "ger upp"? Om det inte är ens egna vilja, utan ens partner eller vänner som pressar på och man vill passa in?
 
För är det inte något som alla vill? Att passa in? Finnas i ett sammanhang, gemenskap? Att vara den ensamma krigaren är hårt, oavsett om man är vegan, queer etc.
Jag finner det iallafall som en stor tröst och lättnad att få prata med personer som varit i samma situation, oavsett vilken situation det än är. 
 
Vad tror du? Vad har du upplevt?
 
 
 
Allmänt | |
Upp