Äppelkaka

Jag gjorde efter "Ebba Lisas Äppelkaka" på Tasteline, men ändrade lite på den.. Eftersom jag inte hade alla ingredienserna hemma. Dock så körde jag efter det receptet när jag bakade på jobbet (mycket uppskattat!), men tyckte ändå att det jag gjorde hemma var godare!
Såhär såg min kaka ut innan den hamnade i ugnen.
Tyvärr försvann den så fort att det inte hanns ta bild på den...
 
Detta behövs!
Ungefär 8 bitar för de som är lite mindre i aptiten
 
En kakform
Ströbröd
3dl vetemjöl
1,5dl ljus sirap (eller motsvarande mängd socker)
2 teskedar bakpulver
100gram mjölkfritt margarin
1,5dl havremjölk (eller 1dl havregrädde och ½dl vatten)
2 Stora äpplen eller 4mindre
Kanel och kardemumma
 
Hur?
 
1. Smörj formen med margarinet och bröa med ströbrödet
 
2. Värm smöret så att det blir flytande. Häll ner havremjölken.
Vispa sedan ner mjölet, sirapen (eller sockret) och bakpulvret.
 
3. Provsmaka smeten och se om den är god. Smakar som sockerkakssmet.
Blanda ner ½-1 tesked kardemumma i smeten. Smaka av så det inte blir för mycket.
 
4. Skala och skiva äpplena (ta bort kärnhuset)
 
5. Antingen blandar man ner äppelbitarna direkt i smeten eller så trycker man ner äppelbitarna efter att du har hällt ner smeten i formen.
 
6. Häll ut ca en tesked kanel över kakan
 
7. Grädda i ugnen ca 30-40min i 200grader
 
 
Recept | |
#1 - - jessica sofie:

wihoo vad kul med en veganblogg, älskar att hitta nya recept! Detta ska testas!

Svar: :D
Happy

Upp