Veckan som varit

 
Man kan tro att det inte händer så mycket, men när man väl hittar vad som händer så funderar man på hur man ska hinna med alla aktiviteter?
 
En dag var jag ute på stan och delade ut ekologisk frukt, framtidsveckans tidning och Djurens Rätts veganska recept. En kväll hängde jag på Unga Magasinet och var med på Politiskt musikquiz, framträdanden på scen mm.
Det är jättemysigt på Unga. Härligt folk, lungt och skönt och man lär sig alltid något när man är där.
Lite dåligt med vegansk mat men det får alltid att få bönsallad (egentligen ett tillbehör till andra maten) i större portioner som smakar gott :) Nästan alltid någon aktivitet där och önskar att jag bodde närmare så att man kunde hänga där mer!
16-25år.
Unga Magasinets hemsida
Ung i Sundsvall aktiviteter för ungdomar
 
 
På Lördagen var det manifestation på torget. För säkrare ridvägar. Detta gynnar förstås alla, för hästar är rädda djur och olyckor händer lätt. Många människor har inte vett att sakta ner när det går en häst längs vägen. Vissa är så dumma att de till och med tutar!!!
Förhoppningarna är att det ska startas en förening som kan påverka politiker mm när vägar ska byggas eller repareras, att det ska finnas möjlighet att gå på sidan av vägen, typ en stig eller preparerad grusväg så att alla som inte vill gå i väggrenen ska ha chans att gå tryggt och säkert på sidan. Kanske har man livliga barn eller hund eller helt enkelt en vuxen som är rädd att bli påkörd på kvällen.
Är du intresserad så finns det en facebookgrupp som heter "hästar i trafik" som är öppen för alla i hela Sverige.
 
 
 
På Söndagen träffade jag Ä och "hjälpte till" med en skoluppgift. Roligt :D
 
 
På söndagen var det även Lögdö Bruks höstmarknad. Många besökare trots det tråkiga vädret. Det mesta var o-veganskt, men det var trevligt ändå! Man kunde få musta sina äpplen direkt på plats, kolla på bilar, hantverk mm. Prova på skytte, hälsa på getter, hästar mm. tror det var 70-knallar. Lögdö Bruksgården är jättefint och gott om plats. Loppis och bruksmuseum tror jag dom har öppet varje helg på sommarhalvåret.
Museumet är inte det traditionella utan det är mest gamla grejjer staplade på varandra. Massor av olika slädar, skrindor mm (vagnar för hästar), antika vedklyvar, saker som man använde för att tillverka lin etc. Inte så mycket text å sånt men är man lantis så vet man nog ändå vad det mesta är för något, vilket kanske är tråkigt om man växte upp i stan.
När jag gick i skolan så fick vi odla, lära oss att göra lintråd med mera, något som jag hört många inte fått göra nuförtiden. Vi hade också svarta tavlan med vita kritor, bänkar med lock och sjöng en sång innan vi fick gå hem på slutet av skoldagen. Något som jag inte tror dagens skolbarn gör. Så för mig passar det perfekt. *svammel*
 
Marknaden besöktesd även av en gycklare som jag inte minns namnet på men han tände eldar, dränkte sig i isbitar med mera. Något i min stil. Jag gillar inte clowner men älskar gycklare!
 
Jag köpte på mig 3olika sorters marmelader, aronia-saft och maskrossirap.
Vad jag ska göra med sirapen vet jag ej. Någon som har tips???
 
Imorgon blir det föreläsning mm om grön flagg i Sundsvalls kommuns skolor. Intressant!!!
När jag gick i skolan så fanns det inte ett vegetariskt alternativ. Och maten de gjorde som man fick gå in i köket och hämta var så hemskt äcklig så att jag slutade att äta lunch i skolan på högstadiet när jag inte längre hade "bevakning" som i mellanstadiet (Fick inte gå på rast innan man hade ätit upp det mattanterna hade slevat upp. Vilket jag ofta inte gjorde ). Som sallad fanns det rivna morrötter. Jag avskyr rivna morötter!
Fick besöka en skola för ett tag sedan och oj vad mycket det har hänt!! Då var det hamburgare. Där kunde ALLA som ville ta av de veganska burgarna, som dessutom var glutenfria!! Sen fanns det flera sorters grönsaker att välja mellan och bönor.
Jag blev så glad! Och det smakade jättegott. Fick ta en omgång till!
 
Event | |
Upp