Omega 3 olja

Har funderat lite och insett att jag får i mig mer omega 6 än omega 3.
Tar du tillskott? Isåfall vad?
Funderar på algoljekapslar eller linfröoljekapslar. Vet inte om jag får i mig det i vanlig oljeform.
Vill ju inte äta massa tabletter egentligen men eftersom jag har svårt att äta saker jag inte tycker om så är det kanske en nödvändighet? Eller behöver en inte ta tillskott? Måste läsa på mer om dethär. Någon som har tips var en kan börja?
 
Saxat från livsmedelsverket:
 
"De viktigaste fleromättade fetterna heter omega-3 och omega-6. Omega-3 och omega-6 är egentligen namn på två familjer av fleromättade fetter. I dessa familjer ingår olika långa fettsyror som har olika funktion i kroppen.

Moderfettsyran i omega-3-familjen heter alfa-linolensyra. Moderfettsyran i omega-6-familjen heter linolsyra. Moderfettsyrorna är medellånga fettsyror som till viss del kan omvandlas till längre fettsyror i kroppen. De vanligaste långa omega-3-fettsyrorna är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA). Den vanligaste långa omega-6-fettsyra är arakidonsyra."

"Fem till tio procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär en procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag. Det är lika mycket omega-3 som det finns i en portion lax eller 1-2 matskedar rapsolja."

"När det gäller omega-6 diskuteras det om omega-6-fett skulle kunna öka risken för inflammatoriska sjukdomar. Den forskning som finns tyder på att det inte är så. I studier där man tittat på människors intag av olika mängder omega 6-fett ser man generellt ingen koppling mellan intaget av omega-6 och markörer för bland annat inflammation. I vissa studier har man tvärtom sett att omega-6 skyddar mot inflammation."

 

Hälsa | |
#1 - - Sara:

Det är en bra fråga det där! Jag är generellt emot alla sorts tillskott, om de inte är riktigt nödvändiga. Jag brukar själv kunna få ganska mycket järnbrist, och äter därför ibland järntabletter. Men förutom det vill jag varken ha vitaminer eller mineraler, även om de kanske skulle göra nytta. Tänker mer att om jag mår bra nu så är det onödigt, och dessutom är det ju oftast bättre att få i sig via maten etc. Men kanske det bara är jag som är lite "tablettmotståndare" överlag :)

Svar: Lite så tänker jag också. Det är svårt att veta. Vissa tycker ju till och med att paleo är nyttigt...
Happy

#2 - - Paulina:

Hej!
Problemet med födoämnen och dess påverkan på kroppen är väl att det tar lång tid innan man märker av en brist, som med vitamin b12: man kan hoppa över tillskotten i flera år och må bra ändå, men när nervskadorna börjar yttra sig så är det i princip för sent att åtgärda. Jag är osäker på om alla faktiskt råkar ut för det, det kan ju också handla om biologiska förutsättningar, men har förstått att jag inte vill ta risken ifall jag råkar vara en av dem som får allvarliga nervskador så jag tar tillskotten ändå. Better safe than sorry.

Omega 3 och 6 är väldigt viktiga för både hjärnan och ögonen, och går att få i sig via kosten om man bara planerar lite. Du kan till exempel köpa kallpressad linfröolja och hampafröolja på internet relativt billigt. En eller två matskedar per dag räcker, jag brukar mixa ner dem i smoothies som döljer smaken helt. Du kan också köpa kapslar med omega3 från alger, som innehåller färdigbildade omega 3-fettsyror och varva dem med linfrö- eller hampaoljan. Jag köper Algomega3, som är de enda tabletterna jag hittat som har vegetabiliska kapslar, och det fungerar väldigt bra. De är ganska dyra (320kr för 60 dagar), men jag har löst det genom att skriva upp mig på ett nyhetsbrev hos topformula. De har erbjudanden ganska ofta och när de t.ex. skickar ut ett mail om "3 för 2" så köper jag så jag har i sex månader eller ett år. Jag kan inte lova att det inte är placebo men jag upplever att jag mår bättre nu än jag gjorde för två år sedan då jag vägrade alla tillskott :)



Svar: Tack för tipset!Ditt inlägg har klassificerats som misstänkt spam och därför fick jag ingen notis om det, konstigt. Det är därför jag svarade så sent.
Happy

Upp