Ibland ska man inte googla - om bänkskivor

Håller på och börjar med ännu ett projekt. Ska olja in en bänkskiva som ser ut ungefär såhär
Bild lånad från ikea.se
 
Googlar man så får man vissa svar att det ska vara vax med mera, och att skivan måste oljas in regelbundet etc etc. Min bänkskiva är lite grå i färgen nu där den utsatts för mycket vatten. När man läser på nätet så verkar det som att folk oljar in sina bänkskivor minst en gång i halvåret? Många olika procedurer med slipning, blötslipning, massage etc. Behöver det verkligen vara så svårt?
Denna skiva är inte oljad sedan ca 10år tillbaka och då med olivolja.
 
Vad ska man använda för någon som bara vill göra det enkelt för sig med minsta möjliga arbetsinsats och billigaste pengen?
 
Ikeas olja? Olivolja? Någon annan olja som går att få tag i Timrå/Birsta?
 
UPPDATERING
 
Jag köpte första bästa olja på K-rauta. Skrapade med en sax på partier som var upphöjda och sandpapprade lite. Torkade med en disktrasa och sen penslade jag på oljan. Lät ligga typ 30 min sen torkade jag bort överflödig olja med en trasa. Fungerade fint och skivan är inte kladdig.
 
 
 
Livet på landet | |
Upp